Aamiaistarjoilijan perehdytys hotellissa
Sinkkilä, Tua (2025)
Sinkkilä, Tua
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429358
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Helsingin Hakaniemessä sijaitsevassa Hilton Helsinki Strandissa aamiaistarjoilu sujuu sesonkityöntekijöiltä ja mitä tulisi huomioida perehdytyssuunnitelmaa varten. Selvitin kuinka perehdytys toimii ja miten uudet sesonkityöntekijät sisäistivät saamaansa tiedon. Tarjoilijan työ on käytännönläheistä ja monet taidot opitaan toistamalla työtehtäviä useampaan otteeseen. Perehdytys on tärkeä osa uuden työntekijän kouluttamista, jotta hän saa valmiudet työskennellä työyhteisössä ja työtehtävissä oikealla ja turvallisella tavalla.
Opinnäytetyössä havainnoin mitä tarpeellista uuden työntekijän pitää tietää Hilton Helsinki Strandista. Havainnot on tehty työn ohessa ja työkavereita kuunnellen. Opinnäytetyössä on käytetty kirjallista tietoperustaa monipuolisista lähteistä.
Olen käsitellyt aihetta tietoperustassa neljällä eri lähestymistavalla. Kuinka tiimin kanssa kommunikoidaan, miten yhteistyö sujuu sekä kuinka johtajuus ja työmotivointi näkyvät päivittäisessä toiminnassa. Keräämäni tiedon perusteella sain käsityksen perehdyttämiseen liittyvistä asioista. Huolellinen perehdytys, työntekijän motivointi laadukkaaseen työnjälkeen ja selkeä johtaminen ovat keskeisiä asioita hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyön päiväkirjamallin tuloksena muodostui monenlaisia havaintoja, kuinka yksilöllisesti eri sesonkityöntekijät sisäistivät tai olivat motivoituneita työhönsä. Havainnot ja ajatukseni liittyvät yksilölliseen tasoon, mutta myös yleiskuvaan miten tarjoilijat toimivat työssään.
Tätä päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään muidenkin alojen esihenkilöt, vaikka opinnäytetyössä käytetään hotelli/ravintola alan esikuvia kuvaamaan erilaisia tilanteita.Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Helsingin Hakaniemessä sijaitsevassa Hilton Helsinki Strandissa aamiaistarjoilu sujuu sesonkityöntekijöiltä ja mitä tulisi huomioida perehdytyssuunnitelmaa varten. Selvitin kuinka perehdytys toimii ja miten uudet sesonkityöntekijät sisäistivät saamaansa tiedon. Tarjoilijan työ on käytännönläheistä ja monet taidot opitaan toistamalla työtehtäviä useampaan otteeseen. Perehdytys on tärkeä osa uuden työntekijän kouluttamista, jotta hän saa valmiudet työskennellä työyhteisössä ja työtehtävissä oikealla ja turvallisella tavalla.
Opinnäytetyössä havainnoin mitä tarpeellista uuden työntekijän pitää tietää Hilton Helsinki Strandista. Havainnot on tehty työn ohessa ja työkavereita kuunnellen. Opinnäytetyössä on käytetty kirjallista tietoperustaa monipuolisista lähteistä.
Olen käsitellyt aihetta tietoperustassa neljällä eri lähestymistavalla. Kuinka tiimin kanssa kommunikoidaan, miten yhteistyö sujuu sekä kuinka johtajuus ja työmotivointi näkyvät päivittäisessä toiminnassa. Keräämäni tiedon perusteella sain käsityksen perehdyttämiseen liittyvistä asioista. Huolellinen perehdytys, työntekijän motivointi laadukkaaseen työnjälkeen ja selkeä johtaminen ovat keskeisiä asioita hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyön päiväkirjamallin tuloksena muodostui monenlaisia havaintoja, kuinka yksilöllisesti eri sesonkityöntekijät sisäistivät tai olivat motivoituneita työhönsä. Havainnot ja ajatukseni liittyvät yksilölliseen tasoon, mutta myös yleiskuvaan miten tarjoilijat toimivat työssään.
Tätä päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään muidenkin alojen esihenkilöt, vaikka opinnäytetyössä käytetään hotelli/ravintola alan esikuvia kuvaamaan erilaisia tilanteita.Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Helsingin Hakaniemessä sijaitsevassa Hilton Helsinki Strandissa aamiaistarjoilu sujuu sesonkityöntekijöiltä ja mitä tulisi huomioida perehdytyssuunnitelmaa varten. Selvitin kuinka perehdytys toimii ja miten uudet sesonkityöntekijät sisäistivät saamaansa tiedon. Tarjoilijan työ on käytännönläheistä ja monet taidot opitaan toistamalla työtehtäviä useampaan otteeseen. Perehdytys on tärkeä osa uuden työntekijän kouluttamista, jotta hän saa valmiudet työskennellä työyhteisössä ja työtehtävissä oikealla ja turvallisella tavalla.
