Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokopäiväpedagogiikan näkyminen ja käytännön arjen kokemukset Savukosken vuoropäiväkoti Korvatunturin Kehdossa

Värriö, Tilma (2025)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö; Kokopäiväpedagogiikan näkyminen ja käytännön arjen kokemukset Savukosken vuoropäiväkoti Korvatunturin Kehdossa.pdf (451.4Kt)
Lataukset: 


Värriö, Tilma
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028860
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kokopäiväpedagogiikan käsitettä ja sen ilmentymistä ja kokemuksia Savukosken vuoropäiväkoti Korvatunturin Kehdossa. Halunani oli syventää omaa ymmärrystäni kokopäiväpedagogiikasta, mutta opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset-, sekä tulkinnat kokopäiväpedagogiikan käsitteestä Savukoskella sijaitsevan vuoropäiväkodin, Korvatunturin Kehdon arjessa. Millä tavalla kokopäiväpedagogiikka käsitetään varhaiskasvatusammattilaisten keskuudessa ja onko käsitteen ymmärtämisessä erilaisia tulkintoja ja jos on, miten ne näyttäytyvät päiväkodin arjessa?

Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja sen teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatusta koskevien ohjeistuksien, kirjallisuuden ja tieteellisten artikkeleiden avulla. Tutkimusmetodikseni valitsin lomakehaastattelun, johon vastaukset antoi opinnäytetyöni kohderyhmä, eli Savukosken vuoropäiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Aineiston analyysimenetelmä on teorialähtöisen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin keskeinen tavoite oli tiivistää ja luokitella aineistoja ja sen avulla saada aineistosta yksinkertaisemmin esille merkityksiä.

Opinnäytetyöstäni voi päätellä, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset toteuttavat kokopäiväpedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen arjessa, vaikka henkilöstö ei niinkään puhu toimiessaan käsitteestä kokopäiväpedagogiikka. Kuitenkin kokopäiväpedagogiikkaa sisältävä toiminta rakentuu päiväkodin arjessa monella eri tasolla, esimerkiksi huomioiden lapsi yksilönä pitkin päivää, henkilöstön toteuttaessa suunnitelmallista varhaiskasvatusta havannoiden lasta ja hänen yksilöllisiä tarpeitaan, kuin myös tiedostaen oman roolinsa lapsen päivässä varhaiskasvattajan näkökulmasta. Varhaiskasvattajat tiedostivat myös kokopäiväpedagogiikan haasteet, kuten esimerkiksi henkilöstön yllättävien poissaolojen vaikutukset ja muutokseen tarvittavat ajan haasteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste