Laadunhallinnan kehittäminen ja laatukäsikirjan tuottaminen kotihoidon yksikössä
Koivisto, Tanja (2015)
Koivisto, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305642
Tiivistelmä
Laatukäsitteellä on monta erilaista tulkintaa ja määritelmää tarkastelu näkökulmasta riippuen. Yleisimmin tavoitteet ja motiivit laadunhallintaan sekä laadun kehittämiseen liittyvät asiakastyytyväisyyteen, kustannustehokkuuteen ja henkilöstön työhyvinvointiin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu laadunhallinta tukee organisaation toiminta-ajatuksen ja strategioiden toteutumista. Laatukäsikirja on kuvaus laadunhallintajärjestelmästä ja se auttaa ymmärtämään organisaation toimintaa kokonaisuutena sekä palvelee käytännön apuvälineenä perehdyttämisessä ja työn suorittamisessa.
Tämä opinnäytetyö on yksityisen kotihoidon yksikköön suunnattu kehittämistyö, joka toteutettiin vuosina 2013–2014. Kehittämistyön tavoitteena on laatutyön kehittäminen kotihoidossa yksikkötasolla siten, että se tukee yksikön toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista sekä organisaation strategisia tavoitteita, tuottaen samalla yhteistä osaamista sekä näkemystä laatutyöstä ja sen tavoitteista. Prosessin aikana tuotoksena on syntynyt kotihoidon yksikölle laatukäsikirja.
Kehittämistyössä on ollut mukana koko kotihoidon työyhteisö. Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena, jolloin tutkimuksen tekijä on ollut mukana kehittämishankkeessa. Aihealueeseen perehtyminen sekä teoreettisen viitekehyksen jäsentäminen on toteutettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja itse toiminnan osuuteen työyhteisössä on sovellettu kompetenssi-menetelmää.
Henkilöstö on tämän kehittämisprosessin aikana onnistunut katsomaan omaa työtään uudesta näkökulmasta sekä ymmärrys oman työnsä merkityksestä kokonaisuuden kannalta on vahvistunut. Työyhteisö on oivaltanut, että paikoillaan ja vanhoissa työtavoissa pysymisellä ei saada laatutyötä tai kehittämistä vietyä eteenpäin. Työyhteisö koki myös laadunhallinnan kehittämisen ja kehittämisprosessin aikana nousseiden asioiden sekä työyhteisön mukaan ottamisen ja sitouttamisen laatutyöhön edistävän työssä jaksamista sekä työmotivaatiota. Prosessikuvausten laatiminen on vahvistanut työyhteisössä toiminnan kokonaisuuden sekä oman tehtävän ja roolin ymmärtämistä.
Kehittämistyön tuotoksena syntynyt yksikön laatukäsikirja tuo yksikön toiminnan perusteet näkyviksi sekä selkeyttää ja yhtenäistää yksikön toimintaa. Laatukäsikirja tulee toimimaan arjen työvälineenä sekä auttamaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Tämä opinnäytetyö on yksityisen kotihoidon yksikköön suunnattu kehittämistyö, joka toteutettiin vuosina 2013–2014. Kehittämistyön tavoitteena on laatutyön kehittäminen kotihoidossa yksikkötasolla siten, että se tukee yksikön toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista sekä organisaation strategisia tavoitteita, tuottaen samalla yhteistä osaamista sekä näkemystä laatutyöstä ja sen tavoitteista. Prosessin aikana tuotoksena on syntynyt kotihoidon yksikölle laatukäsikirja.
Kehittämistyössä on ollut mukana koko kotihoidon työyhteisö. Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena, jolloin tutkimuksen tekijä on ollut mukana kehittämishankkeessa. Aihealueeseen perehtyminen sekä teoreettisen viitekehyksen jäsentäminen on toteutettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja itse toiminnan osuuteen työyhteisössä on sovellettu kompetenssi-menetelmää.
Henkilöstö on tämän kehittämisprosessin aikana onnistunut katsomaan omaa työtään uudesta näkökulmasta sekä ymmärrys oman työnsä merkityksestä kokonaisuuden kannalta on vahvistunut. Työyhteisö on oivaltanut, että paikoillaan ja vanhoissa työtavoissa pysymisellä ei saada laatutyötä tai kehittämistä vietyä eteenpäin. Työyhteisö koki myös laadunhallinnan kehittämisen ja kehittämisprosessin aikana nousseiden asioiden sekä työyhteisön mukaan ottamisen ja sitouttamisen laatutyöhön edistävän työssä jaksamista sekä työmotivaatiota. Prosessikuvausten laatiminen on vahvistanut työyhteisössä toiminnan kokonaisuuden sekä oman tehtävän ja roolin ymmärtämistä.
Kehittämistyön tuotoksena syntynyt yksikön laatukäsikirja tuo yksikön toiminnan perusteet näkyviksi sekä selkeyttää ja yhtenäistää yksikön toimintaa. Laatukäsikirja tulee toimimaan arjen työvälineenä sekä auttamaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä.