Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilaan tutkimisen ja hoitamisen perusteet -harjoittelusta

Hämälä, Joonatan; Lassila, Alissa; Uusitalo, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Hamala_Lassila_Uusitalo.pdf (402.2Kt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Hämälä, Joonatan
Lassila, Alissa
Uusitalo, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilaan tutkimisen ja hoitamisen perusteiden harjoittelusta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä opiskelijat liittävät harjoitteluun ammatillisen kasvun, ohjauksen, työyhteisön ja oppimisympäristön näkökulmista sekä millaisia kehittämisehdotuksia he esittävät harjoittelun toteutukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun menetelmällä. Aineisto kerättiin joulukuussa 2024 yhdeksältä Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijalta, jotka olivat suorittaneet potilaan tutkimisen ja hoitamisen perusteiden harjoittelun keväällä 2024. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella opiskelijoiden aiemmalla koulutus- ja työkokemuksella oli merkittävä vaikutus harjoittelukokemuksiin ja oppimiseen. Työyhteisön ilmapiiri, ohjauksen laatu ja ohjaajan saatavuus vaikuttivat ratkaisevasti harjoittelun onnis-tumiseen ja opiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Myönteinen ja tukeva työyhteisö lisäsi opiskelijoiden motivaatiota ja itseluottamusta, kun taas kiireinen ympäristö sekä vaihteleva ohjaus heikensivät oppimiskokemusta.
Harjoittelun nähtiin tukevan erityisesti vuorovaikutus- ja empatiataitojen kehittymistä sekä auttavan yhdistämään teoreettista tietoa käytännön hoitotyöhön. Kokemattomille opiskelijoille harjoittelu tarjosi tärkeän oppimiskokemuksen, kun taas aiemmin hoitoalalla työskennelleet opiskelijat toivoivat enemmän uusia haasteita ja yksilöllisempiä harjoittelusisältöjä.
Kehittämisehdotuksina opiskelijat esittivät harjoittelun ohjauksen rakenteen selkeyttämistä, palautteen lisäämistä, ohjaajien kouluttamista sekä harjoittelun sisällön monipuolistamista kliinisten taitojen harjoittelun mahdollistamiseksi. Harjoittelu koettiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi osaksi röntgenhoitajaopintoja ja tärkeäksi ammatillisen identiteetin vahvistajaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste