Paikallisen bränditunnettuuden kehittäminen Instagramin avulla : case Ur&Penn
Haapanen, Pinja (2025)
Haapanen, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Vaasan Ur&Penn’in bränditunnettuutta voidaan kehittää Instagramin avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin, millainen bränditunnettuus Vaasan Ur&Penn’illä on ja millaiset sisällöt kiinnostavat ja kehittävät sitä myötä bränditunnettuutta.
Teoreettinen viitekehys rakentui bränditunnettuuden, Instagram-markkinoinnin ja sisältöstrategian käsitteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella Vaasan Ur&Penn mielletään ensisijaisesti fyysisenä myymälänä eikä vahvana sosiaalisen median brändinä. Yrityksen Instagram-tili koettiin neutraaliksi ja osin keskeneräiseksi, mutta haastattelut toivat esiin kehitysmahdollisuuksia ja sisältöideoita. Erityisesti aidot ja tunteita herättävät julkaisut nousivat esiin kiinnostavina ja sitouttavina sisältöinä.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi kokonaiskuva siitä, millainen sisältöstrategia tukee brändin näkyvyyttä ja muistettavuutta Instagramissa. Tuloksia voidaan hyödyntää sisällönkehityksessä, ja ne tarjoavat pohjan Ur&Penn’in brändin ja sosiaalisen median strategian jatkokehittämiselle.
Teoreettinen viitekehys rakentui bränditunnettuuden, Instagram-markkinoinnin ja sisältöstrategian käsitteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella Vaasan Ur&Penn mielletään ensisijaisesti fyysisenä myymälänä eikä vahvana sosiaalisen median brändinä. Yrityksen Instagram-tili koettiin neutraaliksi ja osin keskeneräiseksi, mutta haastattelut toivat esiin kehitysmahdollisuuksia ja sisältöideoita. Erityisesti aidot ja tunteita herättävät julkaisut nousivat esiin kiinnostavina ja sitouttavina sisältöinä.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi kokonaiskuva siitä, millainen sisältöstrategia tukee brändin näkyvyyttä ja muistettavuutta Instagramissa. Tuloksia voidaan hyödyntää sisällönkehityksessä, ja ne tarjoavat pohjan Ur&Penn’in brändin ja sosiaalisen median strategian jatkokehittämiselle.
