Digitaalisten terveyspalveluiden kehittäminen työterveyshuollossa – Oulunkaaren työterveyden henkilöstön näkökulma
Karjalainen, Liisa (2025)
Karjalainen, Liisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429248
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut työterveyshuollon toimintaympäristöä, minkä myötä erilaiset teknologiset ratkaisut ovat vakiinnuttaneet asemansa osana työterveyden palveluita. Samaan aikaan digitalisaatio on lisännyt vaatimuksia ammattilaisten osaamiselle ja työyhteisöjen kehittämiskyvylle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla selvittää Oulunkaaren työterveyshuollon henkilöstön näkemyksiä siitä, millaisille digitaalisille palveluille työterveyshuollossa on tarvetta ja millaiset palvelut tukisivat parhaiten heidän työnsä tekemistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja kehittämisedotuksia, joita voidaan hyödyntää työterveyshuollon digitaalisten palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja käyttöönotossa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-alustan kautta. Kysely sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä ja se lähetettiin koko Oulunkaaren Työterveys Oy:n henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 17 henkilöä ja vastausprosentti oli 73,9. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja suljetut kysymykset Webropolin raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitaaliset terveyspalvelut ovat kiinteä osa työterveyshuollon arkea ja niitä hyödynnetään laajasti. Digitalisaation koettiin lisäävän tehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja tiedonkulkua. Haasteina nousivat esiin tekniset ongelmat, järjestelmien yhteensopimattomuus ja asiakkaiden erilaiset digitaidot. Henkilöstön digiosaaminen oli pääosin hyvällä tasolla, mutta lisäkoulutusta kaivattiin erityisesti uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, osalta. Kehityskohteiksi esitettiin työkyvyn seurannan ja sähköisten terveyskyselyjen digiratkaisuja sekä toimiva ja helppokäyttöinen ajanvarausjärjestelmä, jonka nähtiin parantavan saavutettavuutta ja vähentävän työkuormaa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-alustan kautta. Kysely sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä ja se lähetettiin koko Oulunkaaren Työterveys Oy:n henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 17 henkilöä ja vastausprosentti oli 73,9. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja suljetut kysymykset Webropolin raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitaaliset terveyspalvelut ovat kiinteä osa työterveyshuollon arkea ja niitä hyödynnetään laajasti. Digitalisaation koettiin lisäävän tehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja tiedonkulkua. Haasteina nousivat esiin tekniset ongelmat, järjestelmien yhteensopimattomuus ja asiakkaiden erilaiset digitaidot. Henkilöstön digiosaaminen oli pääosin hyvällä tasolla, mutta lisäkoulutusta kaivattiin erityisesti uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, osalta. Kehityskohteiksi esitettiin työkyvyn seurannan ja sähköisten terveyskyselyjen digiratkaisuja sekä toimiva ja helppokäyttöinen ajanvarausjärjestelmä, jonka nähtiin parantavan saavutettavuutta ja vähentävän työkuormaa.
