Palautekulttuuri ja vaikeat keskustelut johtamisen välineinä
Pohjola, Anniina (2025)
Pohjola, Anniina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529605
Tiivistelmä
Kohdeorganisaation henkilöstötyytyväisyyskyselyn perusteella palautekulttuurin on todettu olevan yksi yrityksen tärkeistä kehityskohteista. Tämän lisäksi myymälöiden liikevastaavat ovat toivoneet tukea vaikeiden keskusteluiden käymiseen oman henkilöstönsä kanssa. Jotta näitä vaikeampia palautekeskusteluita voidaan käydä avoimesti ja rakentavasti, tulee tiimissä olla psykologisesti turvallinen ilmapiiri sekä jo valmiiksi avoin, positiivinen vuorovaikutus. Esihenkilön rooli on ensiarvoisen tärkeä vuorovaikutuksen ja ilmapiirin luomisessa. Hän luo edellytykset sille, että tiimissä kuunnellaan toisia tarkkaavaisesti ja suhtaudutaan toisiin positiivisesti. Esihenkilö myös omalla esimerkillään valmentaa tiimiänsä palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa. Niin tärkeä kuin tiimin esihenkilön rooli onkin, vuorovaikutuksen ja ilmapiirin luomiseen tarvitaan kuitenkin jokaista työntekijää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeorganisaatiossa palautekulttuurin jo hyvin toimivat asiat, niiden kopioimiseksi jokaiseen myymälään. Tavoitteena oli myös tuoda ideoita tiimien vuorovaikutuksen kehittämiseksi, sekä siihen miten liikevastaavien osaamista palautteen antamisen ja vastaanottamisen johtamiseksi ja kehittämiseksi voidaan parantaa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus, jossa selvitin myymälätiimien henkilökunnan sekä liikevastaavien näkemyksiä palautekulttuurista kahdella kyselyllä. Jälkimmäisen liikevastaaville tarkoitetun kyselyn teemat rakentuivat ensimmäisen kyselyn vastausten perusteella. Lisäksi pidin valitulle liikevastaavaryhmälle ryhmähaastattelun/ideariihen uusien toimintamallien ideoimiseksi. Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu avoimesta palautekulttuurista tiimissä, palautteen antamisesta, palautteen vastaanottamisesta, esihenkilön roolista sekä psykologisesta turvallisuudesta.
Tutkimuksessani selvisi, että kohdeorganisaation palautekulttuurissa on jo hyviä, vaalittavia piirteitä, mutta tiimit ovat hyvin eri tasoilla avoimen vuorovaikutuksen rakentamisessa. Palautetta henkilökunta toivoo saavansa paljon enemmän kuin sitä saa. Palautteen vastaanottamisen taitoja tulee myös harjoitella osana työyhteisötaitoja. Esihenkilön rooli palautekulttuurin kehittämisessä on todella tärkeä ja heidän työnsä kehittämiseksi suosittelen lisäämään jatkossa liikevastaava perehdytykseen koulutuskokonaisuudet avoimen vuorovaikutuksen sekä palautekulttuurin luomiseen omassa tiimissä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeorganisaatiossa palautekulttuurin jo hyvin toimivat asiat, niiden kopioimiseksi jokaiseen myymälään. Tavoitteena oli myös tuoda ideoita tiimien vuorovaikutuksen kehittämiseksi, sekä siihen miten liikevastaavien osaamista palautteen antamisen ja vastaanottamisen johtamiseksi ja kehittämiseksi voidaan parantaa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus, jossa selvitin myymälätiimien henkilökunnan sekä liikevastaavien näkemyksiä palautekulttuurista kahdella kyselyllä. Jälkimmäisen liikevastaaville tarkoitetun kyselyn teemat rakentuivat ensimmäisen kyselyn vastausten perusteella. Lisäksi pidin valitulle liikevastaavaryhmälle ryhmähaastattelun/ideariihen uusien toimintamallien ideoimiseksi. Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu avoimesta palautekulttuurista tiimissä, palautteen antamisesta, palautteen vastaanottamisesta, esihenkilön roolista sekä psykologisesta turvallisuudesta.
Tutkimuksessani selvisi, että kohdeorganisaation palautekulttuurissa on jo hyviä, vaalittavia piirteitä, mutta tiimit ovat hyvin eri tasoilla avoimen vuorovaikutuksen rakentamisessa. Palautetta henkilökunta toivoo saavansa paljon enemmän kuin sitä saa. Palautteen vastaanottamisen taitoja tulee myös harjoitella osana työyhteisötaitoja. Esihenkilön rooli palautekulttuurin kehittämisessä on todella tärkeä ja heidän työnsä kehittämiseksi suosittelen lisäämään jatkossa liikevastaava perehdytykseen koulutuskokonaisuudet avoimen vuorovaikutuksen sekä palautekulttuurin luomiseen omassa tiimissä.
