Pelillisiä polkuja alkutuotannon, huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden opetukseen: pedagoginen kehittämistyö
Kokkonen, Tiina (2025)
Kokkonen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli tarve vahvistaa ymmärrystä kotimaisen alkutuotannon ja ruoan omavaraisuuden merkityksestä Suomen huoltovarmuudelle ja kokonaisturvallisuudelle. Muuttuvat globaalit olosuhteet, kuten ilmastonmuutos ja geopoliittiset kriisit, korostivat tarvetta nostaa nämä teemat näkyvämmiksi myös opetuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pedagogisia materiaaleja, jotka tukevat ilmiöpohjaista oppimista ja tarkoituksena lisätä oppijoiden tietoisuutta ruoan tuotannon yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tilaajana oli Savonia ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä kehitettiin opetuksellisia materiaaleja ja pelillisiä oppimistehtäviä koulutuksen käyttöön. Työ toteutettiin kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin ilmiöpohjaisen oppimisen periaatteita ja toiminnallisia pedagogisia menetelmiä. Aineistoa kerättiin havainnoimalla opetuksen tarpeita sekä perehtymällä huoltovarmuuden ja alkutuotannon ajankohtaiseen tutkimustietoon. Kehittämistyön tueksi analysoitiin opetussuunnitelmien linjauksia ja oppimateriaalitarpeita.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin kolme roolipeliä, joissa ensimmäisessä tarkasteltiin ruoantuotannon vaiheita ja logistiikkaa, toisessa kotitalouksien varautumista ja kriisivalmiutta ja kolmannessa yhteiskunnallisia rooleja sekä yhteisöllistä toimintaa huoltovarmuuden näkökulmasta. Kehitetyt materiaalit tarjoavat välineitä opetukseen ja herättävät keskustelua siitä, miten yhteiskunnan huoltovarmuus rakentuu arkipäivän valintojen ja alkutuotannon varaan.
Jatkotutkimuksen ja -kehittämisen tarpeena nähtiin materiaalien edelleen soveltaminen eri ikäryhmille sekä laajempi vaikuttavuuden arviointi opetuskäytössä.
Opinnäytetyössä kehitettiin opetuksellisia materiaaleja ja pelillisiä oppimistehtäviä koulutuksen käyttöön. Työ toteutettiin kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin ilmiöpohjaisen oppimisen periaatteita ja toiminnallisia pedagogisia menetelmiä. Aineistoa kerättiin havainnoimalla opetuksen tarpeita sekä perehtymällä huoltovarmuuden ja alkutuotannon ajankohtaiseen tutkimustietoon. Kehittämistyön tueksi analysoitiin opetussuunnitelmien linjauksia ja oppimateriaalitarpeita.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin kolme roolipeliä, joissa ensimmäisessä tarkasteltiin ruoantuotannon vaiheita ja logistiikkaa, toisessa kotitalouksien varautumista ja kriisivalmiutta ja kolmannessa yhteiskunnallisia rooleja sekä yhteisöllistä toimintaa huoltovarmuuden näkökulmasta. Kehitetyt materiaalit tarjoavat välineitä opetukseen ja herättävät keskustelua siitä, miten yhteiskunnan huoltovarmuus rakentuu arkipäivän valintojen ja alkutuotannon varaan.
Jatkotutkimuksen ja -kehittämisen tarpeena nähtiin materiaalien edelleen soveltaminen eri ikäryhmille sekä laajempi vaikuttavuuden arviointi opetuskäytössä.
