Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjavinkkaukset kolmasluokkalaisille Maikkulan kirjastossa ja Madekosken koululla

Meriläinen, Meri (2015)

 
Avaa tiedosto
Merilainen_Meri.pdf (884.4Kt)
Lataukset: 


Meriläinen, Meri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505035742
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee kirjavinkkausten järjestämistä lapsille. Työn toimeksiantaja oli Maikkulan kirjasto Oulussa. Kirjallisen opinnäytetyön yhteydessä kesällä ja syksyllä 2014 tekijä suunnitteli ja toteutti kolme kirjavinkkaustuokiota kolmasluokkalaisille. Vinkkaustuokioiden yhteydessä kerättiin osallistujilta palautetta, jota tässä työssä analysoidaan.

Opinnäytetyön ensisijainen tarkoitus on toimia tiiviinä vinkkipakettina aloittelevalle kirjavinkkarille. Toisaalta sen tarkoitus on kuvata pääpiirteissään kirjavinkkausten historiallista ja teoreettista taustaa. Työn tekemisen aikana tekijä suunnitteli ja toteutti ensimmäiset kirjavinkkauksensa, mikä muodosti työn taustalla olennaisesti vaikuttavan oppimisprosessin. Tämän prosessin kulkua, sen kartuttamia kokemuksia ja sen tuottamaa oppimaa tarkastellaan opinnäytetyössä mahdollisimman monelta eri kannalta, pääpainon pysyessä käytännönläheisessä esityksessä prosessin kulusta ja siitä, miten kirjavinkkauksia on mahdollista järjestää. Työn yhteydessä toteutettu palautteen kerääminen ja analyysi muodostavat pienimuotoisen ns. survey-menetelmällä toteutetun kyselytutkimuksen.

Palautekyselyn tulokset osoittivat toteutettujen kirjavinkkausten olleen sekä osallistuneiden oppilaiden että opettajien mielestä onnistuneita. Asteikolla yhdestä viiteen kysymyksessä ”Mitä pidit kirjavinkkauksesta” keskiarvoksi muodostui 4,4. Vinkattujen kirjojen valintaa pidettiin niin ikään osuvana. Kyselyyn vastasi 61 oppilasta ja kolme opettajaa. Vastanneista oppilaista lähes jokainen ilmoitti lukeneensa vähintään yhden kirjan viimeisen kuukauden aikana, ja lähes kolmasosa ilmoitti lukeneensa vähintään 10 kirjaa, mitä voidaan pitää positiivisena merkkinä kyseisten lasten lukemisharrastuneisuudesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste