Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen: Kuopion Toriparkki
Ojas, Sami (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Kuopion Pysäköinti Oy:lle digitaalinen liiketoimintasuunnitelma, joka toimii strategisena työkaluna yrityksen digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Idea opinnäytetyön aiheeseen nousi toimeksiantajayrityksen tarpeesta vahvistaa digitaalista liiketoimintaa ja hyödyntää uusia ratkaisuja asiakaskokemuksen parantamiseksi, palveluiden käytettävyyden tehostamiseksi sekä liikevaihdon kasvattamiseksi. Toimeksiantajan toiveena oli myös saada selkeämpi näkemys siitä, millaisia digitaalisia palveluja pysäköintialalla voidaan tulevaisuudessa hyödyntää.
Työn lähtökohtana oli analysoida Kuopion Pysäköinti Oy:n nykyisiä liiketoimintaprosesseja ja digitaalisten ratkaisujen nykytilaa sekä kartoittaa kehitystarpeita. Erityisesti työ keskittyi Toriparkin digitaalisten palveluiden arviointiin ja kehittämiseen, prosessien kehityskohteisiin sekä uusien palveluiden ja kasvumahdollisuuksien tunnistamiseen. Osana opinnäytetyötä toteutettiin aineistonkeruu haastatteluiden, dokumenttiaineiston ja alan parhaiden käytäntöjen benchmarkkauksen avulla. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset kehityskohteet Kuopion Toriparkin osalta ja luoda konkreettinen, visuaalisesti selkeä ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita ja palvelee sekä operatiivista toimintaa että strategista päätöksentekoa.
Työn tuloksena toimeksiantajayritys saa konkreettisen suunnitelman digitaalisten palveluiden kehittämiseksi Kuopion Toriparkissa ja niiden hyödyntämiseksi pysäköintialalla. Suunnitelma luo pohjaa tulevalle kehitystyölle ja tarjoaa lähtökohdan digitaalisen liiketoiminnan strategiselle johtamiselle. Jatkossa toimeksiantajan olisi hyvä arvioida suunnitelman käytännön toteutusta sekä pohtia, millaisia investointeja ja resursseja digitaalisten ratkaisujen laajempi käyttöönotto vaatii.
Työn lähtökohtana oli analysoida Kuopion Pysäköinti Oy:n nykyisiä liiketoimintaprosesseja ja digitaalisten ratkaisujen nykytilaa sekä kartoittaa kehitystarpeita. Erityisesti työ keskittyi Toriparkin digitaalisten palveluiden arviointiin ja kehittämiseen, prosessien kehityskohteisiin sekä uusien palveluiden ja kasvumahdollisuuksien tunnistamiseen. Osana opinnäytetyötä toteutettiin aineistonkeruu haastatteluiden, dokumenttiaineiston ja alan parhaiden käytäntöjen benchmarkkauksen avulla. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset kehityskohteet Kuopion Toriparkin osalta ja luoda konkreettinen, visuaalisesti selkeä ja käytännönläheinen liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita ja palvelee sekä operatiivista toimintaa että strategista päätöksentekoa.
Työn tuloksena toimeksiantajayritys saa konkreettisen suunnitelman digitaalisten palveluiden kehittämiseksi Kuopion Toriparkissa ja niiden hyödyntämiseksi pysäköintialalla. Suunnitelma luo pohjaa tulevalle kehitystyölle ja tarjoaa lähtökohdan digitaalisen liiketoiminnan strategiselle johtamiselle. Jatkossa toimeksiantajan olisi hyvä arvioida suunnitelman käytännön toteutusta sekä pohtia, millaisia investointeja ja resursseja digitaalisten ratkaisujen laajempi käyttöönotto vaatii.
