Roolityöni satuoopperassa Prinsessa Papupata
Kurki, Aino (2025)
Kurki, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529629
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee roolityötäni satuoopperassa Prinsessa Papupata. Ooppera perustuu vanhaan satuun nimeltä ”Poika, joka kuninkaan tyttären sanoissa solmi”, jonka pohjalta Susanna Haavisto kirjoitti libreton vuonna 2012. Musiikin oopperaan sävelsi Tuomas Turriago, ja hän toimi myös kapellimestarina oopperaproduktiossa. Oopperan ohjasi Siljamari Heikinheimo. Esitykset järjestettiin Tampere-talon pienessä salissa keväällä 2025. Opinnäytetyöni on taidetekomuotoinen, joten se sisältää sekä taiteellisen osuuden että raportin.
Opinnäytetyössäni kerrotaan sadun ja libreton juonista, joihin ooppera pohjautuu. Vertailen, miten alkuperäisen sadun opetus ja stereotyyppiset hahmot erosivat meidän tavastamme tulkita oopperaa ja hahmojen luonteita. Opinnäytetyöni tavoitteena on myös antaa yleiskuva siitä, millainen kokonaisuus oopperan valmistaminen on osana musiikkiopintoja. Työssä käydään läpi harjoitusprosessin eri vaiheet yksilövalmistautumisesta yhteisiin näyttämöharjoituksiin ja aina kenraaliharjoituksesta viimeiseen esitykseen saakka. Lisäksi siinä kerrotaan oopperaproduktion muista olennaisista osa-alueista, kuten maskeerauksesta, pukusovituksista ja muista olennaisista käytännön järjestelyistä.
Esitin oopperassa useampaa hahmoa, mutta opinnäytetyössäni keskityttiin hahmoista keskeisimpään: Amoriin. Amor ei ollut osa alkuperäistä satua eikä myöskään librettoa, mutta oopperassa hänestä muodostui keskeinen juonta eteenpäin kuljettava hahmo. Opinnäytetyössäni pohdittiin Amorin merkitystä teoksessa, ja kuvattiin, millainen prosessi hahmon rakentaminen oli roolityön näkökulmasta. Lopussa pohdittiin myös esiintyjän kokemusta ja musiikillista kehitystä projektin aikana.
Opinnäytetyössäni kerrotaan sadun ja libreton juonista, joihin ooppera pohjautuu. Vertailen, miten alkuperäisen sadun opetus ja stereotyyppiset hahmot erosivat meidän tavastamme tulkita oopperaa ja hahmojen luonteita. Opinnäytetyöni tavoitteena on myös antaa yleiskuva siitä, millainen kokonaisuus oopperan valmistaminen on osana musiikkiopintoja. Työssä käydään läpi harjoitusprosessin eri vaiheet yksilövalmistautumisesta yhteisiin näyttämöharjoituksiin ja aina kenraaliharjoituksesta viimeiseen esitykseen saakka. Lisäksi siinä kerrotaan oopperaproduktion muista olennaisista osa-alueista, kuten maskeerauksesta, pukusovituksista ja muista olennaisista käytännön järjestelyistä.
Esitin oopperassa useampaa hahmoa, mutta opinnäytetyössäni keskityttiin hahmoista keskeisimpään: Amoriin. Amor ei ollut osa alkuperäistä satua eikä myöskään librettoa, mutta oopperassa hänestä muodostui keskeinen juonta eteenpäin kuljettava hahmo. Opinnäytetyössäni pohdittiin Amorin merkitystä teoksessa, ja kuvattiin, millainen prosessi hahmon rakentaminen oli roolityön näkökulmasta. Lopussa pohdittiin myös esiintyjän kokemusta ja musiikillista kehitystä projektin aikana.