Asiantuntijoiden työssäoppiminen sisäisen valmentajan tukemana
Lamminaho, Niina (2025)
Lamminaho, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529707
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa työssäoppimisen keinoista sekä sisäisen valmentajan roolista toimeksiantajaorganisaatiossa. Tätä varten tutkimuksen avulla selvitetään, millaisin keinoin opinnäytetyössä tutkittava tiimi ja sen asiantuntijat parhaiten oppivat, mitä kokemuksia he ovat valmentaja roolista saaneet, ja miten valmentajan rooli parhaiten tukee heitä työssäoppimisessa ja siinä menestymisessä. Tutkimuskysymykset koskivat kokemuksia työssäoppimista edistävistä ja haastavista tekijöistä, sekä sitä, miten sisäistä valmentajaa voidaan hyödyntää työssäoppimisen edistämisessä.
Työ rajataan koskemaan toimeksiantaja organisaation yhtä yksikköä, jossa työskentelee 35 asiantuntijaa sekä 2 esihenkilöä. Työssä käsitellään työssäoppimista sekä valmentamista työelämässä sisäisen valmentajan kautta, rajaten työn ulkopuolelle jäävät oppimismuodot kuten koulut, sekä esimerkiksi elämäntaito- ja urheiluvalmentamisen ja muut valmennussuhteiden muodot.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta kokonaisuudesta, asiantuntijoiden työssäoppimisesta ja sisäisestä valmentajasta työssäoppimisen keinona. Työssäoppimisen osiossa tarkastellaan oppimista organisaatio-, tiimi- ja henkilötasolla, aikuisoppimista ja työssäoppimisen edellytyksiä ja haasteita. Sisäinen valmentaja luku avaa sisäisen valmentajan roolia ja työnkuvia organisaatiossa, sen eroja muihin osaamisen kehittämisen suhteisiin, oppijan ja valmentajan suhdetta ja roolituksia, sekä valmennusprosessia.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus, ja aineisto kerättiin Webropolin avulla tehdyllä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2025 kokonaistutkimuksena, ja aineisto koostuu 25 vastauksesta. Analyysissä hyödynnettiin ristiintaulukointia, Spearmanin järjestyskorrelaatiota, Mann-Whitney U-testiä, sekä Kruskal-Wallis H-testiä. Aineisto sisältää myös avoimia vastauksia, joita analysoitiin määrällisiä vastauksia tukevana tietona.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että nykyajan asiantuntijat kokevat oppivansa parhaiten työn tekemisen äärellä vuorovaikutuksellisten keinojen kautta. Työssäoppimista puolestaan haastaa muutosten tahti ja tätä kautta ohjeiden löytäminen ja ymmärtäminen uusissa tilanteissa ja kiireisen työtahdin äärellä. Sisäinen valmentaja puolestaan toimii asiantuntijoiden tukena erityisesti muutostilanteissa, käytännön tukena perehdytyksessä ja muutoin vuorovaikutuksellisissa rooleissa oppimisen ja yhtenäisten toimintatapojen rakentamisen tukena niin yksilö- kuin tiimitasolla.
Työ rajataan koskemaan toimeksiantaja organisaation yhtä yksikköä, jossa työskentelee 35 asiantuntijaa sekä 2 esihenkilöä. Työssä käsitellään työssäoppimista sekä valmentamista työelämässä sisäisen valmentajan kautta, rajaten työn ulkopuolelle jäävät oppimismuodot kuten koulut, sekä esimerkiksi elämäntaito- ja urheiluvalmentamisen ja muut valmennussuhteiden muodot.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta kokonaisuudesta, asiantuntijoiden työssäoppimisesta ja sisäisestä valmentajasta työssäoppimisen keinona. Työssäoppimisen osiossa tarkastellaan oppimista organisaatio-, tiimi- ja henkilötasolla, aikuisoppimista ja työssäoppimisen edellytyksiä ja haasteita. Sisäinen valmentaja luku avaa sisäisen valmentajan roolia ja työnkuvia organisaatiossa, sen eroja muihin osaamisen kehittämisen suhteisiin, oppijan ja valmentajan suhdetta ja roolituksia, sekä valmennusprosessia.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus, ja aineisto kerättiin Webropolin avulla tehdyllä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2025 kokonaistutkimuksena, ja aineisto koostuu 25 vastauksesta. Analyysissä hyödynnettiin ristiintaulukointia, Spearmanin järjestyskorrelaatiota, Mann-Whitney U-testiä, sekä Kruskal-Wallis H-testiä. Aineisto sisältää myös avoimia vastauksia, joita analysoitiin määrällisiä vastauksia tukevana tietona.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että nykyajan asiantuntijat kokevat oppivansa parhaiten työn tekemisen äärellä vuorovaikutuksellisten keinojen kautta. Työssäoppimista puolestaan haastaa muutosten tahti ja tätä kautta ohjeiden löytäminen ja ymmärtäminen uusissa tilanteissa ja kiireisen työtahdin äärellä. Sisäinen valmentaja puolestaan toimii asiantuntijoiden tukena erityisesti muutostilanteissa, käytännön tukena perehdytyksessä ja muutoin vuorovaikutuksellisissa rooleissa oppimisen ja yhtenäisten toimintatapojen rakentamisen tukena niin yksilö- kuin tiimitasolla.