Markkinointiharjoittelijan päiväkirjaopinnäytetyö
Rajakallio, Valtteri (2025)
Rajakallio, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yksityiskohtaisesti ensimmäistä markkinointityötään tekevän opiskelijan päivittäisiä työtehtäviä, oppimista ja ajatuksia sisällöntuotannon parissa. Työn tavoitteena oli edistää ammatillista kehittymistä, sekä toimeksiantajan sisällöntuotannon prosessia. Toimeksiantajana toimi suomalainen turvatekniikan maahantuoja.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisella rakenteella, joka koostui kahdeksasta viikko-osiosta. Jokaisen viikon päiväkirjakuvausta seurasi viikkoanalyysi, jossa tarkasteltiin viikon aikana esiin nousseita havaintoja sekä niihin liittyvää keskeistä teoriaa. Viikkoanalyyseissa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median sisällöntuotantoon, jota tarkasteltiin sekä käytännön tehtävien että kirjallisuuden kautta.
Työn kirjoittaminen vahvisti harjoittelun aikana opittujen työtehtävien hallintaa ja syvensi ymmärrystä markkinoinnin teoriasta. Lisäksi se nosti esiin kehittämiskohteita erityisesti tehtävien suunnittelun, ajanhallinnan ja sisäisen viestinnän osalta. Päiväkirjatoteutus mahdollisti omien käytäntöjen laajemman reflektoinnin ja vahvisti käsitystä urasuunnitelmasta.
Työn tuloksena toimeksiantaja sai kokonaiskuvan markkinointiprosessista, syventyneen ymmärryksen sisällöntuotannon roolista organisaatiossa sekä kehitysehdotuksen sisäisen viestinnän parantamiseksi. Lisäksi toimeksiantaja sai käytännönläheistä analyysiä ja uusia näkökulmia sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnin osana.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisella rakenteella, joka koostui kahdeksasta viikko-osiosta. Jokaisen viikon päiväkirjakuvausta seurasi viikkoanalyysi, jossa tarkasteltiin viikon aikana esiin nousseita havaintoja sekä niihin liittyvää keskeistä teoriaa. Viikkoanalyyseissa keskityttiin erityisesti sosiaalisen median sisällöntuotantoon, jota tarkasteltiin sekä käytännön tehtävien että kirjallisuuden kautta.
Työn kirjoittaminen vahvisti harjoittelun aikana opittujen työtehtävien hallintaa ja syvensi ymmärrystä markkinoinnin teoriasta. Lisäksi se nosti esiin kehittämiskohteita erityisesti tehtävien suunnittelun, ajanhallinnan ja sisäisen viestinnän osalta. Päiväkirjatoteutus mahdollisti omien käytäntöjen laajemman reflektoinnin ja vahvisti käsitystä urasuunnitelmasta.
Työn tuloksena toimeksiantaja sai kokonaiskuvan markkinointiprosessista, syventyneen ymmärryksen sisällöntuotannon roolista organisaatiossa sekä kehitysehdotuksen sisäisen viestinnän parantamiseksi. Lisäksi toimeksiantaja sai käytännönläheistä analyysiä ja uusia näkökulmia sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnin osana.