Sähkölinja-autojen latausinfrastruktuurin suunnittelu ja toteutus
Pajunen, Jari (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529785
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työharjoitteluna Savonlinja Oy:n sähkölinja-autojen latausinfrastruktuurin rakentamishankkeessa. Projekti suunniteltiin ja toteutettiin Savonlinnaan pääosin yhteistyössä Kempowerin ja Destian kanssa. Paikallisliikenteen kilpailutuksessa Savonlinnan kaupungilla oli vaatimuksena laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa (740/2021), eli niin sanottu Puhtaiden ajoneuvojen laki, sekä siirtyminen täysin sähköiseen paikallisliikenteeseen ensimmäisenä kaupunkina Suomessa.
Aluksi tehtiin sähköliittymän kartoitus, ja urakoitsija laati tarvittavat sopimukset sekä suunnitteli infrastruktuurin rakentamisen. Työssä kartoitettiin sähköliittymä ja suunniteltiin latausinfrastruktuuri 20 kV:n suurjänniteliittymästä muuntajan kautta 400 V AC -tasolle, josta Kempowerin DC-latausasemat syöttävät virran ajoneuvoihin. Kalustoksi valittiin Volvo 7900 Electric -sähkölinja-autot, joiden suuri akkukapasiteetti mahdollistaa pidemmät ajosuoritteet päivällä ja yöaikaisen varikkolatauksen.
Käyttövoimavertailu tehtiin liikennöinnin käynnistyttyä, ja sen perusteella sähkölinja-autot osoittautuivat energiatehokkaiksi. Ne tarjoavat toimivan mallin vastaaville kaupunkiliikenteen sähköistysprojekteille. Hanke paransi käyttövarmuutta, ja kunnossapitokäytäntöjen kehittäminen pienensi sekä päästöjä että käyttökustannuksia. Kuljettajilta kerättiin palautetta kyselyllä, joka koski latausinfrastruktuuria ja ajoneuvojen käytettävyyttä.
Aluksi tehtiin sähköliittymän kartoitus, ja urakoitsija laati tarvittavat sopimukset sekä suunnitteli infrastruktuurin rakentamisen. Työssä kartoitettiin sähköliittymä ja suunniteltiin latausinfrastruktuuri 20 kV:n suurjänniteliittymästä muuntajan kautta 400 V AC -tasolle, josta Kempowerin DC-latausasemat syöttävät virran ajoneuvoihin. Kalustoksi valittiin Volvo 7900 Electric -sähkölinja-autot, joiden suuri akkukapasiteetti mahdollistaa pidemmät ajosuoritteet päivällä ja yöaikaisen varikkolatauksen.
Käyttövoimavertailu tehtiin liikennöinnin käynnistyttyä, ja sen perusteella sähkölinja-autot osoittautuivat energiatehokkaiksi. Ne tarjoavat toimivan mallin vastaaville kaupunkiliikenteen sähköistysprojekteille. Hanke paransi käyttövarmuutta, ja kunnossapitokäytäntöjen kehittäminen pienensi sekä päästöjä että käyttökustannuksia. Kuljettajilta kerättiin palautetta kyselyllä, joka koski latausinfrastruktuuria ja ajoneuvojen käytettävyyttä.
