Lanittajat lankaamaan – työväline digipelaajien suun terveyden edistämiseen
Alali, Olena; Al-Azaawi, Wildan; Blumfeldt, Kelly; Harinen, Anu; Ingelin, Anu; Jurmu, Elina; Jussila, Liisa; Kirjanen, Karen; Lepoluoto, Anna; Leppälahti, Kristina; Mäkelä, Sanna; Neste, Mira; Nilson, Tea; Prisedski, Paula; Tapper, Tua; Vornanen, Jutta (2015)
Alali, Olena
Al-Azaawi, Wildan
Blumfeldt, Kelly
Harinen, Anu
Ingelin, Anu
Jurmu, Elina
Jussila, Liisa
Kirjanen, Karen
Lepoluoto, Anna
Leppälahti, Kristina
Mäkelä, Sanna
Neste, Mira
Nilson, Tea
Prisedski, Paula
Tapper, Tua
Vornanen, Jutta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045793
Tiivistelmä
Ruutuaika on lisääntynyt ja etenkin digitaalisten pelien pelaaminen ajanviettotapana on kasvanut niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa menneenä kymmenenä vuonna teknologian kehityksen tahdissa. Ruudun ääressä vietetyn ajan on mainonnan kautta katsottu vaikuttavan ihmisten syömiskulttuuriin ja lisääntyneen istumisen vähentävän fyysistä aktiivisuutta ja vaikuttavan negatiivisesti psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimusten mukaan napostelukulttuurin myötä ruokavalio on muuttunut epäedullisempaan suuntaan lihavuuden ja suun terveyden kannalta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli, että digipelaajien terveyden lukutaito vahvistuu ja kehittyy. Tavoitteena oli tuottaa työväline suun terveydenlukutaidon arviointiin.
Opinnäytetyömme tietoperusta rakentui ajantasaisesta ja näyttöön perustuvasta kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta. Haimme tietoa painonhallinnasta, suun terveydestä sekä digitaalisia pelejä pelaavien tai muuta ruutuaikaa viettävien nuorten ja aikuisten ruokailu- ja liikuntatottumuksista. Lisäksi kävimme havainnoimassa digipelaajia alan tapahtumassa, Winter Assemblyssa tammikuussa 2014.
Terveyden edistämisessä promotiivinen suunta perustuu positiiviseen terveyskäsitykseen. Opinnäytetyöhömme teoreettinen viitekehys muodostuu salutogeenisesta lähestymistavasta ja terveyden lukutaidon käsitteestä. Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan kykyä hankkia tietoa sekä ymmärtää ja hyödyntää sitä niin, että se edistää ja ylläpitää hyvää terveyttä.
Opinnäytetyömme tuotteena syntyi digitaalinen Suun terveys -mittari. Tuotos on tarkoitettu jätettäväksi käyttöön Metropolia Ammattikorkeakoulun verkkosivustolle. Tuotettamme voidaan jatkossa käyttää apuna esimerkiksi Suunhoidon opetusklinikalla suun terveyden edistämisessä. Esittelimme tuotoksemme myös alan ammatillisessa julkaisussa, jossa artikkelin pyrkimyksenä on lisätä suun terveyden alan ammattilaisten tietoutta digipelaamisen ja suun terveyden välisestä yhteydestä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli, että digipelaajien terveyden lukutaito vahvistuu ja kehittyy. Tavoitteena oli tuottaa työväline suun terveydenlukutaidon arviointiin.
Opinnäytetyömme tietoperusta rakentui ajantasaisesta ja näyttöön perustuvasta kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta. Haimme tietoa painonhallinnasta, suun terveydestä sekä digitaalisia pelejä pelaavien tai muuta ruutuaikaa viettävien nuorten ja aikuisten ruokailu- ja liikuntatottumuksista. Lisäksi kävimme havainnoimassa digipelaajia alan tapahtumassa, Winter Assemblyssa tammikuussa 2014.
Terveyden edistämisessä promotiivinen suunta perustuu positiiviseen terveyskäsitykseen. Opinnäytetyöhömme teoreettinen viitekehys muodostuu salutogeenisesta lähestymistavasta ja terveyden lukutaidon käsitteestä. Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan kykyä hankkia tietoa sekä ymmärtää ja hyödyntää sitä niin, että se edistää ja ylläpitää hyvää terveyttä.
Opinnäytetyömme tuotteena syntyi digitaalinen Suun terveys -mittari. Tuotos on tarkoitettu jätettäväksi käyttöön Metropolia Ammattikorkeakoulun verkkosivustolle. Tuotettamme voidaan jatkossa käyttää apuna esimerkiksi Suunhoidon opetusklinikalla suun terveyden edistämisessä. Esittelimme tuotoksemme myös alan ammatillisessa julkaisussa, jossa artikkelin pyrkimyksenä on lisätä suun terveyden alan ammattilaisten tietoutta digipelaamisen ja suun terveyden välisestä yhteydestä.