Ihminen menetelmien takana : palvelumuotoilijan taidot, persoonallisuus ja rooli käytännössä
Jokitalo, Sarlotta (2025)
Jokitalo, Sarlotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia palvelumuotoilua palvelumuotoilijan näkökulmasta, selvittäen mitä hyvän palvelumuotoilijan pitäisi osata ja ymmärtää, ja millaisia ominaisuuksia hyvällä palvelumuotoilijalla on. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin inhimillisten, persoonaan liitettyjen ominaisuuksien roolia suhteessa teorian osaamiseen. Lisäksi tavoitteena oli päästä lähelle aitoa, ihmisläheistä kehittämistä ja näin ollen pelkän menetelmien ja teorian opettelun lisäksi myös saada kosketusta ja aitoa kokemusta ammattilaisten haastattelemisen kautta.
Palvelumuotoilijan työ on näyttäytynyt alana, johon ei ole yhtä suoraviivaista koulutuspolkua, vaan erilaiset ihmiset päätyvät tähän hyvin innostavaan ja luovaan ammattiin erilaisten mutkien kautta. Mikä näillä ihmisillä on yhdistävä tekijä? Millainen on hyvä ja työssään menestyvä palvelumuotoilija? Opinnäytetyön tavoitteena on saavuttaa ymmärrystä palvelumuotoilun prosessista ja sen perusteista sekä toimia hyvänä pohjana viestinnän lopputyön teossa. Tämä opinnäytetyö on hankkeistettu yhteistyössä Tecinspire Oy:n kanssa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja muista kirjallisista aineistoista. Haastatteluiden kautta haettiin vastauksia asioihin, joita ei kirjallisuudesta voinut lukea, kuten työn inhimillisiin vaatimuksiin ja palvelumuotoilijan persoonan rooliin. Haastateltavana oli kaksi alan ammattilaista. Lopputuloksena huomattiin, että palvelumuotoilijan työssä tarvitsee tietynlaista persoonaa ja sosiaalisia sekä tunneälyyn liitettyjä ominaisuuksia, joita työn ihmisläheisyys ja asiakaslähtöisyys vaatii.
Palvelumuotoilijan työ on näyttäytynyt alana, johon ei ole yhtä suoraviivaista koulutuspolkua, vaan erilaiset ihmiset päätyvät tähän hyvin innostavaan ja luovaan ammattiin erilaisten mutkien kautta. Mikä näillä ihmisillä on yhdistävä tekijä? Millainen on hyvä ja työssään menestyvä palvelumuotoilija? Opinnäytetyön tavoitteena on saavuttaa ymmärrystä palvelumuotoilun prosessista ja sen perusteista sekä toimia hyvänä pohjana viestinnän lopputyön teossa. Tämä opinnäytetyö on hankkeistettu yhteistyössä Tecinspire Oy:n kanssa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja muista kirjallisista aineistoista. Haastatteluiden kautta haettiin vastauksia asioihin, joita ei kirjallisuudesta voinut lukea, kuten työn inhimillisiin vaatimuksiin ja palvelumuotoilijan persoonan rooliin. Haastateltavana oli kaksi alan ammattilaista. Lopputuloksena huomattiin, että palvelumuotoilijan työssä tarvitsee tietynlaista persoonaa ja sosiaalisia sekä tunneälyyn liitettyjä ominaisuuksia, joita työn ihmisläheisyys ja asiakaslähtöisyys vaatii.
