Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Empatiakyvyn vahvistaminen varhaiskasvatuksessa : tunnetuokiot tunnekasvatuksen menetelmänä

Sanni, Juudin (2025)

 
Avaa tiedosto
Juudin_Sanni.pdf (14.49Mt)
Lataukset: 


Sanni, Juudin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629972
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää pedagoginen kokonaisuus, jonka avulla voidaan vahvistaa lasten empatiakykyä varhaiskasvatuksessa. Työn keskeisenä kysymyksenä on: Millä tavoin empatiakykyä voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa? Tavoitteena on tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille konkreettisia keinoja lasten empatiataitojen kehittymisen tukemiseen. Opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvatuksessa toteutettujen tunnetuokioiden toimivuutta. Nämä tuokiot rakentuvat keskeisesti tunne- ja empatiataitoja vahvistavan Ympyräiset-kirjasarjan ympärille. Työn tarkoituksena on tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille lisää keinoja tukea lasten kokonaisvaltaista sosioemotionaalista kehitystä ja edistää heidän osallisuuttaan varhaiskasvatusympäristössä.

Työn teoreettinen viitekehys perustuu toiminnallisen tunnekasvatuksen ja kirjallisuuskasvatuksen periaatteisiin, joissa korostuvat elämyksellisyys, vuorovaikutteisuus ja lapsen osallisuus. Keskeisiä käsitteitä ovat empatia ja lapsen tunnetaidot, joita tarkastellaan sekä kognitiivisen että emotionaalisen empatian kehityksen näkökulmasta. Työ ankkuroituu vahvasti varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, jotka painottavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen pedagogista tukemista, turvallista oppimisympäristöä sekä aikuisen sensitiivistä ohjausta. Teoreettinen viitekehys luo perustan tunnetuokioiden rakentamiselle ja lasten empatiataitojen tavoitteelliselle vahvistamiselle.

Opinnäytetyö osoittaa, että empatiakyvyn kehittymistä voidaan varhaiskasvatuksessa tukea systemaattisesti ja monipuolisesti. Keskeistä on tarjota lapsille turvallinen ja johdonmukainen ympäristö, jossa he voivat olla omana itsenään ja harjoitella tunteiden tunnistamista sekä ilmaisemista. Tarinoiden ja hahmojen käyttö tukee tätä prosessia tarjoamalla lapsille mahdollisuuden ulkoistaa tunteita ja samaistua erilaisiin tilanteisiin. Kirjallisuus toimii yhtenä hyvänä välineenä, joka konkretisoi tunteiden kirjoa, tarjoaa lapsentasoisia esimerkkejä sosiaalisista tilanteista ja mahdollistaa samaistumisen ja myötätunnon harjoittelun hahmojen kautta.
 
The aim of this functional bachelor’s thesis is to develop a pedagogical framework that can be used to strenghten children’s empathy skills in early childhood education. The central question of the thesis is: In what ways can empathy be strengthened in early childhood education? The objective is to provide professionals working in early childhood education with concrete methods to support the development of children’s empathy skills. The thesis examines the effectiveness of emotion sessions implemented in early childhood education. These sessions are built around the Roundies book series, which is designed to support the development of emotional and empathy skills. The purpose of this work is to offer tools to support children’s overall socio-emotional development and to promote their participation in the early childhood education environment.

The theoretical framework is based on the principles of functional emotional education and literature based learning, in which experiental methods, interaction and child participation are emphasized. Key concepts include empathy and children’s emotional skills, which are examined from the prespective of both cognitive and emotional empathy development. The work is strongly anchored in the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. The theoretical framework provides the founding for constructing the emotion sessions as well as for the intentional strenghtening of children’s empathy skills.

This thesis demonstrates that the development of empathy can be supported in early childhood education in a systematic and versatile way. A safe and consistent environment in which children can be themselves and practice identifying and expressing emotions is essential. The use of the stories and characters supports this process by offering children opportunities to externalize emotions and relate to different situations. Literature serves as an effective tool that illustrates the range of emotions, provides child appropriate examples of social situations and enables practicing identification and compassion through characters.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste