Etätöitä tekevien yhteisölliset kokemukset tilitoimistossa
Väisänen, Riina (2025)
Väisänen, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia paljon etätöitä tekevien yhteisöllisiä kokemuksia tilitoimistossa X. Tavoitteena oli selvittää, miten tilitoimistossa etätyötä tekevät kokevat yhteisöllisyyden tiimissä. Lisäksi selvitettiin, millä keinoilla esihenkilö voi tukea toiminnallaan etätyötä tekevien yhteisöllisyyttä sekä millaiset tekijät parantavat ja heikentävät etätyöntekijöiden tunnetta yhteisöllisyydestä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kohdeorganisaation viidelle esihenkilölle, joilla oli tiimissä työntekijöitä, jotka tekevät vähintään 60 % etätöitä. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse organisaation työntekijöille. Kyselyn saateviestissä oli osoitettu sen koskevan vähintään 60 % etätöitä tekeviä työntekijöitä. Kyselyyn vastasi 106 työntekijää. Haastattelukysymykset ja kyselyn väitteet oli jaettu samoihin teemoihin, jotka olivat etätyön kokemukset ja käytännöt, etätyön hyödyt ja haasteet, etäjohtaminen, yhteisöllisyys ja tiimityö sekä kehittämistarpeet.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa kohdeyrityksen tämänhetkisistä etätyökäytännöistä, esihenkilötyöstä sekä niiden toimivuudesta ja työntekijöiden yhteisöllisyyden kokemuksista. Tilitoimiston X työntekijät kokevat olevansa osa tiimiä etätyötä tehdessään, mutta merkittävä osa kokee etätyön heikentävän työyhteisön tuen kokemusta sekä aiheuttavan yksinäisyyden ja eristäytymisen kokemusta. Esihenkilöiden haastatteluissa kävi ilmi toimivan vuorovaikutuksen tärkeys ja suunnitelmallinen yhteisöllisyyteen panostaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaation etätyökäytäntöjen kehittämisessä ja niitä voidaan käyttää pohjana organisaation jatkotutkimuksille aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kohdeorganisaation viidelle esihenkilölle, joilla oli tiimissä työntekijöitä, jotka tekevät vähintään 60 % etätöitä. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse organisaation työntekijöille. Kyselyn saateviestissä oli osoitettu sen koskevan vähintään 60 % etätöitä tekeviä työntekijöitä. Kyselyyn vastasi 106 työntekijää. Haastattelukysymykset ja kyselyn väitteet oli jaettu samoihin teemoihin, jotka olivat etätyön kokemukset ja käytännöt, etätyön hyödyt ja haasteet, etäjohtaminen, yhteisöllisyys ja tiimityö sekä kehittämistarpeet.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa kohdeyrityksen tämänhetkisistä etätyökäytännöistä, esihenkilötyöstä sekä niiden toimivuudesta ja työntekijöiden yhteisöllisyyden kokemuksista. Tilitoimiston X työntekijät kokevat olevansa osa tiimiä etätyötä tehdessään, mutta merkittävä osa kokee etätyön heikentävän työyhteisön tuen kokemusta sekä aiheuttavan yksinäisyyden ja eristäytymisen kokemusta. Esihenkilöiden haastatteluissa kävi ilmi toimivan vuorovaikutuksen tärkeys ja suunnitelmallinen yhteisöllisyyteen panostaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaation etätyökäytäntöjen kehittämisessä ja niitä voidaan käyttää pohjana organisaation jatkotutkimuksille aiheesta.
