Organisaatiokulttuurin ja henkilöstöjohtamisen vaikutus työntekijäkokemukseen
Kokko, Saara (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten organisaatiokulttuuri ja henkilöstöjohtaminen vaikuttaa työntekijäkokemukseen kahdessa eri organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin yhden logistiikka-alan organisaation pakettilajittelun henkilöstön ja yhden finanssialan organisaation asiakaspalveluhenkilöstön keskuudessa. Yritysten nimiä ei mainita työn luottamuksellisuuden ja anonymiteetin säilyttämiseksi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan organisaatiokulttuuria, strategista henkilöstöjohtamista ja työntekijäkokemusta ja niiden vaikutusta työntekijäkokemukseen. Nämä kolme teemaa kulkee läpi opinnäytetyön rakenteen. Organisaatiokulttuuri käsitetään Edgar Scheinin mallin kautta, jossa kulttuuri muodostuu artefakteista, arvoista ja perusoletuksista. Tämä kolmitasoinen malli auttaa ymmärtämään, miten kulttuuri ilmenee arjessa ja vaikuttaa organisaation toimintaan. Strateginen henkilöstöjohtaminen nähdään välineenä, jolla luodaan selkeitä rakenteita, johtamismalleja ja toimintatapoja, jotka tukevat sekä työntekijöitä että organisaation kehittymistä. Työntekijäkokemus puolestaan tarjoaa suoran näkymän kulttuurin ja johtamisen vaikutuksiin, sillä se heijastaa motivaatiota, sitoutumista ja hyvinvointia. Näin organisaatiokulttuurin ja henkilöstöjohtamisen tarkastelu työntekijäkokemuksen kautta mahdollistaa kulttuuristen vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistamisen sekä tukee organisaation toiminnan kehittämistä.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui:
- Miten organisaatiokulttuuri ja henkilöstöjohtaminen vaikuttavat työntekijäkokemukseen?
Kohderyhmä opinnäytetyön tutkimukselle koostui yhteensä 30 työntekijästä kahdesta eri organisaatiosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla kerättiin tietoa organisaatioissa työskenteleviltä henkilöiltä, miten he kokevat työpaikkansa organisaatiokulttuurin, henkilöstöjohtamisen ja millainen työntekijäkokemus näiden pohjalta syntyy. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin kyselytutkimusta.
Tulosten perusteella voidaan tulkita, että organisaatiokulttuuri ja henkilöstöjohtaminen vaikuttavat merkittävästi työntekijäkokemukseen, ja niiden laatu sekä johdonmukaisuus voivat vahvistaa työn mielekkyyttä, motivaatiota ja sitoutumista. Vaikutuksen luonne vaihtelee kuitenkin toimialoittain ja työtehtävien mukaan, mikä korostaa kulttuurin ja johtamiskäytäntöjen merkitystä tilannekohtaisina tekijöinä. Tutkimus voi tarjota arvokasta tietoa siitä, miten organisaatioiden kehittämistoimet voivat tukea positiivista työntekijäkokemusta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan organisaatiokulttuuria, strategista henkilöstöjohtamista ja työntekijäkokemusta ja niiden vaikutusta työntekijäkokemukseen. Nämä kolme teemaa kulkee läpi opinnäytetyön rakenteen. Organisaatiokulttuuri käsitetään Edgar Scheinin mallin kautta, jossa kulttuuri muodostuu artefakteista, arvoista ja perusoletuksista. Tämä kolmitasoinen malli auttaa ymmärtämään, miten kulttuuri ilmenee arjessa ja vaikuttaa organisaation toimintaan. Strateginen henkilöstöjohtaminen nähdään välineenä, jolla luodaan selkeitä rakenteita, johtamismalleja ja toimintatapoja, jotka tukevat sekä työntekijöitä että organisaation kehittymistä. Työntekijäkokemus puolestaan tarjoaa suoran näkymän kulttuurin ja johtamisen vaikutuksiin, sillä se heijastaa motivaatiota, sitoutumista ja hyvinvointia. Näin organisaatiokulttuurin ja henkilöstöjohtamisen tarkastelu työntekijäkokemuksen kautta mahdollistaa kulttuuristen vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistamisen sekä tukee organisaation toiminnan kehittämistä.
Tutkimuskysymykseksi muotoutui:
- Miten organisaatiokulttuuri ja henkilöstöjohtaminen vaikuttavat työntekijäkokemukseen?
Kohderyhmä opinnäytetyön tutkimukselle koostui yhteensä 30 työntekijästä kahdesta eri organisaatiosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla kerättiin tietoa organisaatioissa työskenteleviltä henkilöiltä, miten he kokevat työpaikkansa organisaatiokulttuurin, henkilöstöjohtamisen ja millainen työntekijäkokemus näiden pohjalta syntyy. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin kyselytutkimusta.
Tulosten perusteella voidaan tulkita, että organisaatiokulttuuri ja henkilöstöjohtaminen vaikuttavat merkittävästi työntekijäkokemukseen, ja niiden laatu sekä johdonmukaisuus voivat vahvistaa työn mielekkyyttä, motivaatiota ja sitoutumista. Vaikutuksen luonne vaihtelee kuitenkin toimialoittain ja työtehtävien mukaan, mikä korostaa kulttuurin ja johtamiskäytäntöjen merkitystä tilannekohtaisina tekijöinä. Tutkimus voi tarjota arvokasta tietoa siitä, miten organisaatioiden kehittämistoimet voivat tukea positiivista työntekijäkokemusta.
