Voimanoston näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen TikTokissa
Loikkanen, Venla (2025)
Loikkanen, Venla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730197
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin Suomen Voimanostoliitto ry:lle TikTok-opas, jota hyödyntämällä voimanostoa voidaan tuoda paremmin esiin nuorten suosimassa sosiaalisen median kanavassa TikTokissa. Tavoitteena oli lisätä lajin tunnettuutta ja houkuttelevuutta erityisesti nuorten keskuudessa ja tarjota lajiliitolle konkreettisia keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen viestinnässä.
Työ sisälsi teoreettisen ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuudessa käsiteltiin TikTokin toimintaa, algoritmia, kohderyhmiä sekä digimarkkinoinnin ja lyhytvideotuotannon keskeisiä periaatteita. Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin viisiosainen videosarja, joka julkaistiin Suomen Voimanostoliiton TikTok-tilillä. Videoi-den suunnittelussa painotettiin visuaalisuutta, alustalle tyypillistä nopeaa tahtia sekä kohderyhmän kiinnostuksen herättämistä. Videosarjan lisäksi laadittiin tiivistetty digitaalinen TikTok-opas, jonka tarkoituksena on tukea lajiliiton sisällöntuotantoa tulevaisuudessa. Oppaaseen koottiin keskeiset ohjeet lyhytvideo-tuotannosta kuten videoiden suunnittelusta ja analytiikan hyödyntämisestä.
Videoiden analytiikka osoitti, että sisällöt tavoittivat kohdeyleisöä ja herättivät kiinnostusta. Voimanostoliiton TikTok-tilin seuraajamäärä kasvoi ja videoita katsottiin tuhansia kertoja. Analytiikasta ilmeni myös, että videoiden tavoittavuus jakautui eri ikäryhmiin, mutta painottui kuitenkin nuorempiin käyttäjiin, mikä oli linjassa alustan yleisen käyttäjäprofiilin kanssa. Tulokset osoittivat, että laadukkaalla ja kohdennetulla sisällöllä voitiin lisätä voimanoston näkyvyyttä ja tukea liiton viestintää sosiaalisessa mediassa.
Työ sisälsi teoreettisen ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuudessa käsiteltiin TikTokin toimintaa, algoritmia, kohderyhmiä sekä digimarkkinoinnin ja lyhytvideotuotannon keskeisiä periaatteita. Toiminnallisessa osuudessa tuotettiin viisiosainen videosarja, joka julkaistiin Suomen Voimanostoliiton TikTok-tilillä. Videoi-den suunnittelussa painotettiin visuaalisuutta, alustalle tyypillistä nopeaa tahtia sekä kohderyhmän kiinnostuksen herättämistä. Videosarjan lisäksi laadittiin tiivistetty digitaalinen TikTok-opas, jonka tarkoituksena on tukea lajiliiton sisällöntuotantoa tulevaisuudessa. Oppaaseen koottiin keskeiset ohjeet lyhytvideo-tuotannosta kuten videoiden suunnittelusta ja analytiikan hyödyntämisestä.
Videoiden analytiikka osoitti, että sisällöt tavoittivat kohdeyleisöä ja herättivät kiinnostusta. Voimanostoliiton TikTok-tilin seuraajamäärä kasvoi ja videoita katsottiin tuhansia kertoja. Analytiikasta ilmeni myös, että videoiden tavoittavuus jakautui eri ikäryhmiin, mutta painottui kuitenkin nuorempiin käyttäjiin, mikä oli linjassa alustan yleisen käyttäjäprofiilin kanssa. Tulokset osoittivat, että laadukkaalla ja kohdennetulla sisällöllä voitiin lisätä voimanoston näkyvyyttä ja tukea liiton viestintää sosiaalisessa mediassa.
