Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehittämisehdotuksia ravintolan asiakaskokemuksen ja tilojen toimivuuden parantamiseksi

Turtiainen, Tanja (2025)

 
Avaa tiedosto
Turtiainen_Tanja.pdf (825.1Kt)
Lataukset: 


Turtiainen, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630058
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ravintola Smarthousen asiakaskokemuksen ja tilojen toimivuuden kehittämistä. Työn tavoitteena oli kerätä aineistoa ja laatia sen pohjalta konkreettisia kehittämisehdotuksia ravintolan tulevan remontin tueksi.

Tietoperusta käsittelee keskeisistä aihealueista erityisesti asiakaskokemusta sen tärkeyden vuoksi sekä asiakkaiden odotuksia ja tarpeita, asiakastyytyväisyyttä, asiakaspolkua ja palvelumuotoilua. Näiden teemojen avulla syvennetään ymmärrystä työn aiheesta ja rajataan tutkimuksen tarkastelukulmaa.

Empiirinen osuus toteutettiin toukokuussa 2025. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiakaskyselyä ja havainnointia. Kyselyssä tarkasteltiin erityisesti tarjoilulinjastojen ja kassapisteiden toimivuutta. Vastauksia saatiin 47 kappaletta. Havainnointia tehtiin ravintolan asiakastiloissa, ja sen avulla täydennettiin kyselyn tuloksia.

Saatujen tulosten perusteella laadittiin nykytila-analyysi sekä kehittämisehdotuksia asiakastilojen toimivuuden parantamiseksi. Tulokset osoittivat, että ravintolan tiloissa on sellaisia kehittämiskohteita, joiden parantaminen voisi vahvistaa asiakaskokemusta.

Kehittämisehdotuksissa nousivat esiin selkeämmät opasteet, tarjoilupisteiden uudelleensijoittaminen, esillepanon uudelleenmuotoilu sekä itsepalvelukassan käyttöönotto. Tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä ne perustuvat sekä asiakkaiden kokemuksiin, että havainnointiin ravintolan toimintaympäristössä. Ehdotukset tarjoavat toimeksiantajalle konkreettisia keinoja tilaremontin ja asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste