Verkkosivut pararatsastaja Laura Kangasniemelle
Kangasniemi, Minttu (2025)
Kangasniemi, Minttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730233
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin uudet verkkosivut toimeksiantaja Laura Kangasniemi Oy:lle. Toimeksianto syntyi tarpeesta uudistaa verkkosivut vastaamaan Kangasniemen henkilöbrändiä sekä tukemaan hänen liiketoiminnallisia tavoitteitaan. Työ rajattiin käsittelemään verkkosivujen roolia urheilijabrändin rakentamisessa, eikä siinä käsitelty syvällisemmin muita viestintäkanavia. Ulkopuolelle jätettiin myös teknisen toteutuksen ohjeistus ja syvempi visuaalisen ilmeen teoria. Verkkosivut toimivat digitaalisena käyntikorttina, jonka avulla urheilija voi viestiä urastaan, esitellä tuotteita ja palveluita, rakentaa luottamusta sekä ylläpitää ja luoda asiakassuhteita.
Työn tietoperusta koostui kahdesta osasta, josta ensimmäisessä tutustuttiin toimeksiantajan ympäröivään maailmaan sekä tarkasteltiin urheilubrändäystä ja sisällöntuotantoa verkkosivujen näkökulmasta. Toisessa osassa syvennyttiin hyvän verkkosivun ominaisuuksiin ja niiden merkitykseen urheilijabrändin vahvistamisessa. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2025.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, vertailuanalyysiä ja hakusanatutkimusta. Näiden menetelmien ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta luotiin kokonaiskuva tavoitteista, odotuksista ja parhaista käytännöistä. Suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin erityisesti digitaalisen saavutettavuuden periaatteet. Verkkosivut toteutettiin WordPress-alustalla. Opinnäytetyön vertailuanalyysissä havaittiin, että vain harvalla suomalaisella urheilijalla on omat verkkosivut, kuitenkin tietoperustan mukaan verkkosivut ovat tarpeelliset ja vahvistavat urheilijan henkilöbrändiä.
Toteutetut verkkosivut ovat modernit, ammattimaiset ja käyttäjäystävälliset. Sivuston tavoitteena oli tukea puhekeikkojen myyntiä ja uusien yhteistyökumppaneiden hankintaa. Etusivulle toteutettiin polku, joka johdattelee Kangasniemen tarinan ja tavoitteiden kautta potentiaalisen asiakkaan ostamaan hänen palveluitansa. Etusivulle lisättiin myös ”mediassa”-osio, joka kokoaa ajankohtaiset uutiset ja julkaisut Kangasniemestä. Lisäksi sivun loppuun upotettiin näkymä Kangasniemen Instagram-feediin. Muilla sivuilla esitellään Kangasniemen tarina, hänen saavutuksensa ja hevonen, palvelut, kumppanit, blogi sekä yhteystiedot. Toteutuksessa hyödynnettiin erilaisia visuaalisia elementtejä helpottamaan sisällön hahmottamista. Lopputulos vastasi toimeksiantajan odotuksia, ja hän sai käyttöönsä verkkosivut, joka tukevat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.
Työn tietoperusta koostui kahdesta osasta, josta ensimmäisessä tutustuttiin toimeksiantajan ympäröivään maailmaan sekä tarkasteltiin urheilubrändäystä ja sisällöntuotantoa verkkosivujen näkökulmasta. Toisessa osassa syvennyttiin hyvän verkkosivun ominaisuuksiin ja niiden merkitykseen urheilijabrändin vahvistamisessa. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2025.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, vertailuanalyysiä ja hakusanatutkimusta. Näiden menetelmien ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta luotiin kokonaiskuva tavoitteista, odotuksista ja parhaista käytännöistä. Suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin erityisesti digitaalisen saavutettavuuden periaatteet. Verkkosivut toteutettiin WordPress-alustalla. Opinnäytetyön vertailuanalyysissä havaittiin, että vain harvalla suomalaisella urheilijalla on omat verkkosivut, kuitenkin tietoperustan mukaan verkkosivut ovat tarpeelliset ja vahvistavat urheilijan henkilöbrändiä.
Toteutetut verkkosivut ovat modernit, ammattimaiset ja käyttäjäystävälliset. Sivuston tavoitteena oli tukea puhekeikkojen myyntiä ja uusien yhteistyökumppaneiden hankintaa. Etusivulle toteutettiin polku, joka johdattelee Kangasniemen tarinan ja tavoitteiden kautta potentiaalisen asiakkaan ostamaan hänen palveluitansa. Etusivulle lisättiin myös ”mediassa”-osio, joka kokoaa ajankohtaiset uutiset ja julkaisut Kangasniemestä. Lisäksi sivun loppuun upotettiin näkymä Kangasniemen Instagram-feediin. Muilla sivuilla esitellään Kangasniemen tarina, hänen saavutuksensa ja hevonen, palvelut, kumppanit, blogi sekä yhteystiedot. Toteutuksessa hyödynnettiin erilaisia visuaalisia elementtejä helpottamaan sisällön hahmottamista. Lopputulos vastasi toimeksiantajan odotuksia, ja hän sai käyttöönsä verkkosivut, joka tukevat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.