Opiskelijoiden tekoälytaitojen ohjaus opetuksessa
Hakkarainen, Tiina (2025)
Hakkarainen, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten opettajat voivat ohjata opiskelijoita käyttämään tekoälyä pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla osana oppimisprosessia. Tavoitteena on tuottaa käytännönläheinen ohjeistus, joka tukee korkeakouluopettajia tekoälyn vastuullisessa ja oppimista tukevassa hyödyntämisessä.
Työssä analysoidaan tekoälyn opetuskäyttöön liittyviä mahdollisuuksia, riskejä ja eettisiä kysymyksiä sekä tarkastellaan opettajan roolia ohjaajana muuttuvassa oppimisympäristössä.
Teoreettinen viitekehys rakentuu generatiivisten kielimallien, luonnollisen kielen käsittelyn ja koneoppimisen
perusteiden lisäksi tietosuojaan ja tekijänoikeuksiin liittyvästä lainsäädännöstä sekä ajankohtaisista kansallisista ja eurooppalaisista suosituksista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta
laadittiin kymmenen kohdan ohjeistus opiskelijoiden tekoälytaitojen ohjaamiseen.
Tuloksena syntyneet ohjeet korostavat muun muassa tekoälyn käytön pelisääntöjen määrittelyä, tekoälylukutaidon kehittämistä, lähdekritiikin vahvistamista ja avoimuutta tekoälyn käytön raportoinnissa. Opinnäytetyö
osoittaa, että tekoälyn hyödyntäminen opiskelussa vaatii selkeää ja avointa ohjeistusta opiskelijoille, sekä ohjaamista sen tarkoituksenmukaiseen käyttöön oppimisessa.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää opettajien koulutusmateriaalina ja tukimateriaalina opiskelijoiden ohjaamisessa.
Työssä analysoidaan tekoälyn opetuskäyttöön liittyviä mahdollisuuksia, riskejä ja eettisiä kysymyksiä sekä tarkastellaan opettajan roolia ohjaajana muuttuvassa oppimisympäristössä.
Teoreettinen viitekehys rakentuu generatiivisten kielimallien, luonnollisen kielen käsittelyn ja koneoppimisen
perusteiden lisäksi tietosuojaan ja tekijänoikeuksiin liittyvästä lainsäädännöstä sekä ajankohtaisista kansallisista ja eurooppalaisista suosituksista. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta
laadittiin kymmenen kohdan ohjeistus opiskelijoiden tekoälytaitojen ohjaamiseen.
Tuloksena syntyneet ohjeet korostavat muun muassa tekoälyn käytön pelisääntöjen määrittelyä, tekoälylukutaidon kehittämistä, lähdekritiikin vahvistamista ja avoimuutta tekoälyn käytön raportoinnissa. Opinnäytetyö
osoittaa, että tekoälyn hyödyntäminen opiskelussa vaatii selkeää ja avointa ohjeistusta opiskelijoille, sekä ohjaamista sen tarkoituksenmukaiseen käyttöön oppimisessa.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää opettajien koulutusmateriaalina ja tukimateriaalina opiskelijoiden ohjaamisessa.
