Tv-toimittajan henkilöbrändin vahvistaminen Instagramin avulla
Kral-Leszczynski, Alexandra (2025)
Kral-Leszczynski, Alexandra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730443
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee, miten tv-toimittajat voivat vahvistaa omaa henkilöbrändiään Instagramin avulla. Tutkimus yhdistää teoreettisen tarkastelun henkilöbrändin käsitteestä, sosiaalisen median logiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista tapaustutkimukseen, jossa haastateltiin neljää Ylen tunnettua ruutukasvoa ja Ylen brändiasiantuntijaa.
Tulokset osoittavat, että tv-toimittajan henkilöbrändi rakentuu nykyisessä mediaympäristössä jatkuvassa vuorovaikutuksessa yleisön, organisaation ja yksilön omien valintojen välillä. Instagram koetaan tärkeäksi työkaluksi erityisesti nuorten yleisöjen tavoittamisessa, yleisösuhteen syventämisessä ja toimittajan ammatti-identiteetin inhimillistämisessä. Aitous, johdonmukaisuus ja henkilökohtaisen elämän harkittu rajaus ovat keskeisiä onnistuneen ja uskottavan henkilöbrändin elementtejä.
Tutkimus osoittaa, että Instagramissa menestyminen edellyttää tavoitteellista sisällöntuotantoa, yleisön osallistamista, brändi-identiteetin kirkastamista sekä sosiaalisen median algoritmien ymmärtämistä.
Lisäksi työ tarkastelee tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ideointiin, suunnitteluun, analytiikkaan ja vuorovaikutukseen – kuitenkin journalistisia eettisiä periaatteita kunnioittaen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös tiivis ohjeistus (liite 2.) tv-toimittajille siitä, miten rakentaa toimiva, eettinen ja kestävä henkilöbrändi Instagramissa.
Tulokset osoittavat, että tv-toimittajan henkilöbrändi rakentuu nykyisessä mediaympäristössä jatkuvassa vuorovaikutuksessa yleisön, organisaation ja yksilön omien valintojen välillä. Instagram koetaan tärkeäksi työkaluksi erityisesti nuorten yleisöjen tavoittamisessa, yleisösuhteen syventämisessä ja toimittajan ammatti-identiteetin inhimillistämisessä. Aitous, johdonmukaisuus ja henkilökohtaisen elämän harkittu rajaus ovat keskeisiä onnistuneen ja uskottavan henkilöbrändin elementtejä.
Tutkimus osoittaa, että Instagramissa menestyminen edellyttää tavoitteellista sisällöntuotantoa, yleisön osallistamista, brändi-identiteetin kirkastamista sekä sosiaalisen median algoritmien ymmärtämistä.
Lisäksi työ tarkastelee tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ideointiin, suunnitteluun, analytiikkaan ja vuorovaikutukseen – kuitenkin journalistisia eettisiä periaatteita kunnioittaen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös tiivis ohjeistus (liite 2.) tv-toimittajille siitä, miten rakentaa toimiva, eettinen ja kestävä henkilöbrändi Instagramissa.