Kolmen opasyrittäjän yhteistyön kehittäminen Oulun seudulla
Törmä, Sirpa (2025)
Törmä, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kolmen opasyrittäjän yhteistyön kehittäminen Oulun seudulla. Tehtävänä oli kirjata ylös kolmen opasyrittäjän yhteistyötä yhden vuoden ajalta sekä tutkia paikallisten organisaatioiden ja yritysten yhteistoimintaa. Tavoitteena oli löytää apua yhteistyön kehittämiseen. Toimeksiantajana toimi BusinessOulu.
Tietoperustan muodostivat tutkitut käsitteet, jotka liittyvät samaa asiakaskuntaa tavoittelevien yrittäjien yhteistyöhön, yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen sekä yritysten käytettävissä olevien aineettomien resurssien, kuten osaamisen, luottamuksen ja verkostojen vaikutuksista yhteisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Menetelminä käytettiin päiväkirjamerkintöjä yritysten yhteistyöstä vuoden ajalta, sekä keskustelutyöpajaa, joka pidettiin yrittäjien ja VisitOulun ja BusinessOulun kanssa. Päiväkirjamerkintöjä ja keskustelutyöpajan aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että matkailualan mikroyritysten yhteistyön kehittäminen on haastavaa. Yrityksillä oli pienet resurssit ja ohjaavien suunnitelmien puute teki yhteistyöstä tehotonta. Organisaatioista ja hankkeista saatava tuki ei kohdistu mikroyrittäjien kannalta optimaalisesti.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voivat hyötyä alueen aloittelevat matkailualan yrittäjät ja organisaatiot, jotka vaikuttavat yritysten toimintaan.
Tietoperustan muodostivat tutkitut käsitteet, jotka liittyvät samaa asiakaskuntaa tavoittelevien yrittäjien yhteistyöhön, yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuteen sekä yritysten käytettävissä olevien aineettomien resurssien, kuten osaamisen, luottamuksen ja verkostojen vaikutuksista yhteisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Menetelminä käytettiin päiväkirjamerkintöjä yritysten yhteistyöstä vuoden ajalta, sekä keskustelutyöpajaa, joka pidettiin yrittäjien ja VisitOulun ja BusinessOulun kanssa. Päiväkirjamerkintöjä ja keskustelutyöpajan aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että matkailualan mikroyritysten yhteistyön kehittäminen on haastavaa. Yrityksillä oli pienet resurssit ja ohjaavien suunnitelmien puute teki yhteistyöstä tehotonta. Organisaatioista ja hankkeista saatava tuki ei kohdistu mikroyrittäjien kannalta optimaalisesti.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voivat hyötyä alueen aloittelevat matkailualan yrittäjät ja organisaatiot, jotka vaikuttavat yritysten toimintaan.
