B2B myyjän arki ja ammatillinen kasvu
Olimpico, Danilo (2025)
Olimpico, Danilo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030928
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin B2B-myyjän ammatillista kehittymistä ja työn arkea TAsol Oy:lla, jossa tekijä toimi uusasiakashankintaan keskittyvänä myyjänä. Työn tavoitteena on analysoida, miten vuorovaikutustaidot, tavoitteiden saavuttaminen ja vastuullinen myynti kehittyvät kahdeksan viikon seurantajakson aikana. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan uusasiakashankintaa.
Tietoperusta rakentuu ajankohtaisista myynnin ja työelämän tutkimuksista, joissa käsitellään muun muassa vuorovaikutusosaamista, itseohjautuvuutta, tavoitteiden saavuttamista ja eettistä myyntikäyttäytymistä. Keskeisiä teoreettisia näkökulmia ovat vuorovaikutusosaamisen nelijakoinen malli, itseohjautuvuuden ja psykologisen pääoman merkitys sekä tunnollisuuden ja sisäisen motivaation vaikutus tavoitteiden saavuttamiseen. Työ perustuu päiväkirjamuotoiseen seurantaan, jossa tekijä kirjaa päivittäisiä havaintoja ja kokoaa niistä viikoittaiset analyysit.
Seurantajakso toteutettiin ajalla 8.9-31.10.2025, ja sen aikana arvioitiin myyntityön eri osa-alueita määrällisten tulosten ja laadullisten havaintojen kautta. Päivittäiset myyntitilastot, viikkoanalyysit ja reflektointi muodostivat kokonaisuuden, jonka avulla ammatillista kehitystä voitiin seurata. Menetelmänä käytettiin itsearviointia ja teoreettista vertailua, joissa havaintoja peilattiin kirjallisuuteen ja tutkimustietoon.
Tulokset osoittivat, että ammatillinen kasvu ilmeni erityisesti kolmen osa-alueen vahvistumisena. Vuorovaikutustaidot kehittyivät asiakkaiden kuuntelemisen, empatian ja tilanteenlukutaidon parantuessa. Tavoitteiden saavuttamisen hallinta vahvistui ajanhallinnan ja itseohjautuvuuden kehittymisen kautta, mikä lisäsi työn hallittavuutta ja tuloksellisuutta. Vastuullinen myynti näkyi rehellisyytenä, pitkäjänteisenä asiakassuhteiden rakentamisena ja eettisten arvojen soveltamisena arjen päätöksiin.
Tietoperusta rakentuu ajankohtaisista myynnin ja työelämän tutkimuksista, joissa käsitellään muun muassa vuorovaikutusosaamista, itseohjautuvuutta, tavoitteiden saavuttamista ja eettistä myyntikäyttäytymistä. Keskeisiä teoreettisia näkökulmia ovat vuorovaikutusosaamisen nelijakoinen malli, itseohjautuvuuden ja psykologisen pääoman merkitys sekä tunnollisuuden ja sisäisen motivaation vaikutus tavoitteiden saavuttamiseen. Työ perustuu päiväkirjamuotoiseen seurantaan, jossa tekijä kirjaa päivittäisiä havaintoja ja kokoaa niistä viikoittaiset analyysit.
Seurantajakso toteutettiin ajalla 8.9-31.10.2025, ja sen aikana arvioitiin myyntityön eri osa-alueita määrällisten tulosten ja laadullisten havaintojen kautta. Päivittäiset myyntitilastot, viikkoanalyysit ja reflektointi muodostivat kokonaisuuden, jonka avulla ammatillista kehitystä voitiin seurata. Menetelmänä käytettiin itsearviointia ja teoreettista vertailua, joissa havaintoja peilattiin kirjallisuuteen ja tutkimustietoon.
Tulokset osoittivat, että ammatillinen kasvu ilmeni erityisesti kolmen osa-alueen vahvistumisena. Vuorovaikutustaidot kehittyivät asiakkaiden kuuntelemisen, empatian ja tilanteenlukutaidon parantuessa. Tavoitteiden saavuttamisen hallinta vahvistui ajanhallinnan ja itseohjautuvuuden kehittymisen kautta, mikä lisäsi työn hallittavuutta ja tuloksellisuutta. Vastuullinen myynti näkyi rehellisyytenä, pitkäjänteisenä asiakassuhteiden rakentamisena ja eettisten arvojen soveltamisena arjen päätöksiin.