Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mannerheimin Lastensuojeluliiton läksykummitoiminta : osana perheiden hyvinvoinnin varhaisen vaiheen tukemista

Värinen, Minna (2025)

 
Avaa tiedosto
Varinen_Minna.pdf (499.1Kt)
Lataukset: 


Värinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) läksykummitoiminta on ja miten sillä voidaan tukea perheiden hyvinvointia käytännön arjessa. Opinnäytetyöni tavoitteena on tuoda näkyväksi läksykummitoimintaa ja osoittaa, kuinka lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin kannalta toiminnan antama tuki varhaisessa vaiheessa on hyödyllistä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Millainen merkitys läksykummitoiminnalla on lapselle läksykerhon työntekijän näkökulmasta? 2. Miten läksykummitoiminta tukee perheiden hyvinvointia? Aineisto kerättiin syyskuussa 2025 teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kaksi läksykummitoiminnan parissa työskennellyttä henkilöä, jotka ovat pitäneet läksykerhoja. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen ja lähestymistapa oli aineistolähtöinen.

Opinnäytetyön tuloksien mukaan läksykerhon tarjoama turvallinen ympäristö ja välittävät aikuiset, jotka huomioivat lasten yksilölliset tarpeet ja kannustavat lasta, auttavat lasta saamaan uskoa itseensä ja motivaatiota oppimiseen ja koulunkäyntiin. Läksykerho on erinomainen paikka kokea yhteisöllisyyttä ja harjoitella sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja. Läksykummitoiminta vähentää perheissä läksyjen teosta ja siihen käytetystä ajasta johtuvia mahdollisia ristiriitoja, jolloin perheen arki helpottuu ja keventyy. Lisäksi se helpottaa maahanmuuttajaperheiden ymmärrystä sekä koulun että suomalaisen yhteiskunnan käytänteistä.

Johtopäätöksenä voisi todeta läksykummitoimintaan osallistuneen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin kasvavan, kun turvallinen aikuinen antaa hänelle aikaa ja arvostaa häntä sellaisena kuin hän on. Maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaito paranee vuorovaikutustilanteissa läksykerhon aikuisten sekä muiden lasten kanssa. Perheen hyvinvointi kasvaa, kun lapsella on elämässään perheen ulkopuolinen luotettava aikuinen, joka kuuntelee ja on tukena arjessa ja läksyjen teossa. Tuloksia voi MLL hyödyntää, kun hakee läksykummitoiminnalleen rahoitusta sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta (STEA).
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste