Kansainvälisen myynnin kehittäminen henkilöstöpalvelualalla : case Econia
Tammisalo, Sivi (2025)
Tammisalo, Sivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritys Econian kansainvälisten henkilöstöpalveluiden myyntiä. Työssä tarkasteltiin, miten asiakashankintaa ja myyntiprosessia voitaisiin tehostaa, millaisia mahdollisuuksia sidosryhmä- ja kumppanuusyhteistyö tarjoaa sekä miten keskeisiä kansainvälisiä henkilöstöpalvelualan käsitteitä, kuten PEO, EOR ja GEO, voidaan hyödyntää myynnin tukena.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, joihin osallistui sekä Econian sisäisiä asiantuntijoita, että kahden asiakasorganisaation edustajat.
Tulosten perusteella Econialla on vahvaa osaamista kansainvälisten palveluiden tuottamisessa, mutta myynnin kehittämisessä korostuvat erityisesti asiakashankinnan systematisointi, verkkonäkyvyyden ja digitaalisen analytiikan hyödyntäminen sekä kansainvälisten käsitteiden selkeämpi viestintä. Kumppanuudet ja sidosryhmäverkostot nähdään keskeisenä keinona kasvun ja erottautumisen tukena. Työssä esitetään käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, jotka tukevat myynnin strategista kehittämistä ja kilpailukyvyn vahvistamista kansainvälisillä markkinoilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, joihin osallistui sekä Econian sisäisiä asiantuntijoita, että kahden asiakasorganisaation edustajat.
Tulosten perusteella Econialla on vahvaa osaamista kansainvälisten palveluiden tuottamisessa, mutta myynnin kehittämisessä korostuvat erityisesti asiakashankinnan systematisointi, verkkonäkyvyyden ja digitaalisen analytiikan hyödyntäminen sekä kansainvälisten käsitteiden selkeämpi viestintä. Kumppanuudet ja sidosryhmäverkostot nähdään keskeisenä keinona kasvun ja erottautumisen tukena. Työssä esitetään käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, jotka tukevat myynnin strategista kehittämistä ja kilpailukyvyn vahvistamista kansainvälisillä markkinoilla.