Saavutettavuus ohjelmistokehittäjän ydinosaamiseksi
Ammondt, Jenny (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli saavutettavuuden tuominen osaksi ohjelmistokehittäjän opintoja. Saavutettavuus on digitaalisten palveluiden esteettömyyttä eli sen helppokäyttöisyyttä erilaisille ihmisille. Saavutettavuudesta säädetään laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (2019/306). Laki koskee suurinta osaa julkishallinnollisia sekä osaa yksityisiä digitaalisten palveluiden tarjoajia.
Tutkimuskysymykseni oli selvittää, tulisiko saavutettavuus sisällyttää osaksi ohjelmistokehittäjän opintoja. Opinnäytetyössä pohdin myös, miten saavutettavuutta tulisi opettaa ohjelmistokehityksen opiskelijoille. Opinnäytetyö oli suunnattu erityisesti korkeakoulun opetushenkilöstölle herätteeksi pohtimaan saavutettavuuden asemaa ja arvoa korkeakoulu- opiskelijoille.
Tutkimuskysymykseen hain vastausta nojaten aiempaan tutkimuskirjallisuuteen sekä pilotoimalla ammattikorkeakoulun aloittaville, ensimmäisen vuoden ohjelmistokehityksen opiskelijoille saavutettavuuden johdantokurssin. Keräsin opiskelijoilta kurssista palautetta. Analysoin palautteet teemallisen sisältöanalyysin keinoin, ja niistä oli mahdollista tehdä kevyitä johtopäätöksiä kurssin tarpeellisuudesta sekä toteutuksesta.
Opiskelijapalautteiden perusteella saavutettavuus koettiin tärkeäksi aiheeksi. Opiskelijat toivoivat opetuksen menetelmiksi enemmän lähiopetusta, ryhmä- opetusta sekä käytännön esimerkkejä. Opinnäytetyön perusteella saavutettavuuden tulisi olla osa ohjelmistokehittäjän opintoja.
Tutkimuskysymykseni oli selvittää, tulisiko saavutettavuus sisällyttää osaksi ohjelmistokehittäjän opintoja. Opinnäytetyössä pohdin myös, miten saavutettavuutta tulisi opettaa ohjelmistokehityksen opiskelijoille. Opinnäytetyö oli suunnattu erityisesti korkeakoulun opetushenkilöstölle herätteeksi pohtimaan saavutettavuuden asemaa ja arvoa korkeakoulu- opiskelijoille.
Tutkimuskysymykseen hain vastausta nojaten aiempaan tutkimuskirjallisuuteen sekä pilotoimalla ammattikorkeakoulun aloittaville, ensimmäisen vuoden ohjelmistokehityksen opiskelijoille saavutettavuuden johdantokurssin. Keräsin opiskelijoilta kurssista palautetta. Analysoin palautteet teemallisen sisältöanalyysin keinoin, ja niistä oli mahdollista tehdä kevyitä johtopäätöksiä kurssin tarpeellisuudesta sekä toteutuksesta.
Opiskelijapalautteiden perusteella saavutettavuus koettiin tärkeäksi aiheeksi. Opiskelijat toivoivat opetuksen menetelmiksi enemmän lähiopetusta, ryhmä- opetusta sekä käytännön esimerkkejä. Opinnäytetyön perusteella saavutettavuuden tulisi olla osa ohjelmistokehittäjän opintoja.
