Päiväkirja etäharjoittelusta ohjelmistokehittäjänä
Hiltula, Laura (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli etäharjoittelu ohjelmistokehittäjän tehtävissä Katrium Oy:lla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja arvioida, millaisia taitoja ja valmiuksia etänä toteutettu harjoittelu kehittää IT-alan opiskelijana. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita ja hyötyjä etätyössä oli sekä miten ne voivat vaikuttaa ammatilliseen kasvuun. Tavoitteena selvitetään, miten etäharjoittelu tukee työelämään siirtymistä ja itsenäisen työotteen kehittämistä.
Tietoperustassa tarkasteltiin etätyön ja -harjoittelun edellytyksiä, vuorovaikutusta ja viestintää sekä etätyöskentelyn fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia. Aineistona hyödynnettiin ajankohtaisia tutkimuksia ja artikkeleita, jotka käsittelivät etätyön vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin, viestintään ja itsensä johtamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, jolloin etäharjoittelun etenemistä seurattiin päivittäisillä merkinnöillä ja viikoittaisella analysoinnilla. Seurantajakso oli 11 viikon kestävä. Päiväkirjamerkinnöillä dokumentointiin harjoittelun aikaisia työtehtäviä, viestintä- ja vuorovaikutustilanteita ja oppimiskokemuksia. Näiden avulla tarkasteltiin omaa ammatillista kehitystä ja reflektoitiin työskentelyä suhteessa opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Merkintöjen avulla saatiin esille esimerkiksi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, ajanhallinnan sekä itsenäisen työskentelyn osaamista. Päiväkirjamuotoisuus toi työhön ajallisen näkökulman ja mahdollisti kokemusten vertaamista tietoperustan havaintoihin etäyöstä ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että etäharjoittelu kehittää erityisesti itsenäistä työskentelyä, etätyöskentelyä muiden kanssa, ajanhallintaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Harjoittelija oppii hyödyntämään sähköistä viestintää tehokkaasti ja selkeästi. Etätyö tarjoaa joustavuutta ja mahdollistaa työskentelyn ajasta ja paikasta riippumatta. Etätyöskentely vaatii itsekuria, ergonomiasta huolehtimista ja selkeitä rajoja työn ja vapaa-ajan välille. Etäharjoittelun todettiin antavan arvokasta kokemusta yleiseen työelämän työvalmiuteen sekä kasvavan IT-alan etätyöhön.
Tietoperustassa tarkasteltiin etätyön ja -harjoittelun edellytyksiä, vuorovaikutusta ja viestintää sekä etätyöskentelyn fyysisiä ja henkisiä vaikutuksia. Aineistona hyödynnettiin ajankohtaisia tutkimuksia ja artikkeleita, jotka käsittelivät etätyön vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin, viestintään ja itsensä johtamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, jolloin etäharjoittelun etenemistä seurattiin päivittäisillä merkinnöillä ja viikoittaisella analysoinnilla. Seurantajakso oli 11 viikon kestävä. Päiväkirjamerkinnöillä dokumentointiin harjoittelun aikaisia työtehtäviä, viestintä- ja vuorovaikutustilanteita ja oppimiskokemuksia. Näiden avulla tarkasteltiin omaa ammatillista kehitystä ja reflektoitiin työskentelyä suhteessa opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Merkintöjen avulla saatiin esille esimerkiksi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, ajanhallinnan sekä itsenäisen työskentelyn osaamista. Päiväkirjamuotoisuus toi työhön ajallisen näkökulman ja mahdollisti kokemusten vertaamista tietoperustan havaintoihin etäyöstä ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että etäharjoittelu kehittää erityisesti itsenäistä työskentelyä, etätyöskentelyä muiden kanssa, ajanhallintaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Harjoittelija oppii hyödyntämään sähköistä viestintää tehokkaasti ja selkeästi. Etätyö tarjoaa joustavuutta ja mahdollistaa työskentelyn ajasta ja paikasta riippumatta. Etätyöskentely vaatii itsekuria, ergonomiasta huolehtimista ja selkeitä rajoja työn ja vapaa-ajan välille. Etäharjoittelun todettiin antavan arvokasta kokemusta yleiseen työelämän työvalmiuteen sekä kasvavan IT-alan etätyöhön.
