Lasten osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Tuomaala, Sara (2025)
Tuomaala, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lasten osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa lasten osallisuuden toteutumisesta, ja tämän takia tein kyselyn varhaiskasvatuksen ammattilaisille, millä tavoin he osallistavat lapsia ja tuottaako osallistaminen haasteita. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä osallisuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa ja tuottaa käytännön vinkkejä sen vahvistamiseksi. Tutkimuskysymykseni oli: millä tavoin osallisuutta toteutetaan varhaiskasvatuksessa.
Tietoperusta käsitteli keskeisiä käsitteitä, kuten osallisuus, osallistaminen, pedagogiikka ja varhaiskasvatus. Tietoperusta muodostui varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista sekä lasten osallisuuteen liittyvästä kirjallisuudesta. Toteutin opinnäytetyön kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella ja käytin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Toteutin kyselyn kahden kunnan yksityisen varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Kyselyssä kartoitettiin, miten lasten osallisuus toteutuu arjessa ja millaisia haasteita sen edistämisen tuottaa. Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, jonka jaoin valituille päiväkodeille sähköpostilla. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Tulokset osoittivat, että lasten osallisuutta toteutetaan varhaiskasvatuksessa, lasten mielenkiinnon kohteita kuunnellaan ja niiden perusteella suunnitellaan toimintaa varhaiskasvatukseen. Lasten osallisuuden toteutumiseen liittyy vahvasti kasvattajien omat asenteet ja pedagogiset valinnat. Osallisuuden toteuttamisen kanssa kohdattiin haasteita, kuten aikuisten liiallinen toiminnan suunnittelu ja liian aikataulutettu toiminta.
Tietoperusta käsitteli keskeisiä käsitteitä, kuten osallisuus, osallistaminen, pedagogiikka ja varhaiskasvatus. Tietoperusta muodostui varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista sekä lasten osallisuuteen liittyvästä kirjallisuudesta. Toteutin opinnäytetyön kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella ja käytin tutkimusmenetelmänä kyselyä. Toteutin kyselyn kahden kunnan yksityisen varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Kyselyssä kartoitettiin, miten lasten osallisuus toteutuu arjessa ja millaisia haasteita sen edistämisen tuottaa. Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, jonka jaoin valituille päiväkodeille sähköpostilla. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Tulokset osoittivat, että lasten osallisuutta toteutetaan varhaiskasvatuksessa, lasten mielenkiinnon kohteita kuunnellaan ja niiden perusteella suunnitellaan toimintaa varhaiskasvatukseen. Lasten osallisuuden toteutumiseen liittyy vahvasti kasvattajien omat asenteet ja pedagogiset valinnat. Osallisuuden toteuttamisen kanssa kohdattiin haasteita, kuten aikuisten liiallinen toiminnan suunnittelu ja liian aikataulutettu toiminta.
