Asiakaskokemus ja kehitysehdotukset Horse Haytec Oy:n heinäautomaatista
Rasinkangas, Johanna (2025)
Rasinkangas, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Horse Haytec Oy:lle asiakkaiden kokemuksia yrityksen kehittämästä Haymatic®-heinäautomaatista ja tuottaa niiden pohjalta kehitysehdotuksia tuotteen ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Tavoitteena oli ymmärtää, miten asiakkaat kokevat yrityksen tuotteen käytön talliarjessa, millaisia vahvuuksia ja kehityskohteita asiakkaiden kokemuksiin liittyy.
Tietoperusta muodostui kahdesta keskeisestä aiheesta, hevosalasta ja asiakaskokemuksesta. Hevosalaa käsiteltiin yleisellä tasolla sekä alan taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia yhteiskunnalle. Hevosala-aiheeseen liittyi myös hevosten hyvinvointi ja ruokinta ja miten teknologian kehitys näkyy hevosten ruokinnassa. Toinen keskeinen aihe oli asiakaskokemus. Asiakaskokemusta tarkasteltiin käsitteenä sen mittaamista. Tästä syvennyttiin vielä asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen.
Empiirinen osa perustui valmiiseen Horse Haytec Oy:n asiakaskyselyyn, joka oli toteutettu kolmella eri kielellä ja johon vastasi yhteensä 59 asiakasta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Haymatic®-heinäautomaatin toimintaan ja kokivat sen helpottavan tallityötä, säästäneen aikaa ja parantaneen hevosten ruokintarytmiä. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa laitteen käytettävyyteen ja ohjeistukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehityssuunnitelma, joka tarjoaa yritykselle konkreettisia ehdotuksia tuotteen ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Työ tuotti yritykselle arvokasta tietoa asiakastyytyväisyydestä ja vahvisti asiakaslähtöisen kehittämisen merkitystä osana Horse Haytec Oy:n liiketoimintaa.
Tietoperusta muodostui kahdesta keskeisestä aiheesta, hevosalasta ja asiakaskokemuksesta. Hevosalaa käsiteltiin yleisellä tasolla sekä alan taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia yhteiskunnalle. Hevosala-aiheeseen liittyi myös hevosten hyvinvointi ja ruokinta ja miten teknologian kehitys näkyy hevosten ruokinnassa. Toinen keskeinen aihe oli asiakaskokemus. Asiakaskokemusta tarkasteltiin käsitteenä sen mittaamista. Tästä syvennyttiin vielä asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen.
Empiirinen osa perustui valmiiseen Horse Haytec Oy:n asiakaskyselyyn, joka oli toteutettu kolmella eri kielellä ja johon vastasi yhteensä 59 asiakasta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Haymatic®-heinäautomaatin toimintaan ja kokivat sen helpottavan tallityötä, säästäneen aikaa ja parantaneen hevosten ruokintarytmiä. Kehitysehdotukset liittyivät pääasiassa laitteen käytettävyyteen ja ohjeistukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehityssuunnitelma, joka tarjoaa yritykselle konkreettisia ehdotuksia tuotteen ja asiakaskokemuksen parantamiseksi. Työ tuotti yritykselle arvokasta tietoa asiakastyytyväisyydestä ja vahvisti asiakaslähtöisen kehittämisen merkitystä osana Horse Haytec Oy:n liiketoimintaa.