Huoltajien kokemukset luottamuksen rakentumisesta varhaiskasvatuksessa ja perhetyössä
Hakso, Senni; Risto, Jenita (2025)
Hakso, Senni
Risto, Jenita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä vaikuttaa huoltajien luottamussuhteen syntymiseen ja heikentymiseen varhaiskasvatuksessa sekä sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä. Opinnäytetyön osana toteutettiin anonyymi verkkokysely, johon vastasi 13 huoltajaa. Vastaajista kahdeksalla oli asiakkuus varhaiskasvatuksessa, kolmella perhetyössä ja kahdella molemmissa palveluissa. Opinnäytetyön tutkimuskysymysten tavoitteena oli selvittää: 1. Mikä vahvistaa ja heikentää huoltajien luottamusta työntekijöitä ja organisaatiota kohtaan? 2. Mitkä ovat huoltajien odotukset ja toiveet luottamussuhteelle?
Tietoperustassa käsitellään luottamuksen eri määritelmiä sekä pohditaan, miten luottamus rakentuu ja mikä voi johtaa luottamuksen heikentymiseen. Näitä tarkastelemme sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön ja varhaiskasvatuksen näkökulmista. Opinnäytetyömme toteutimme tutkimuspainotteisesti käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräsimme kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja kyselylomakkeen avulla. Aineiston analyysin toteutimme laadullisena sisällönanalyysina.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että huoltajat kokevat luottamussuhteen rakentuvan arjen kohtaamisista, jokapäiväisistä vuorovaikutustilanteista sekä rakenteellisista asioista kuten riittävistä henkilöstöresursseista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luottamuksen rakentuminen on jatkuva prosessi, josta jokaisen työyhteisön jäsenen tulee kantaa vastuuta niin yksittäisten työntekijöiden kuin koko organisaationkin. Tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä ja sosiaalialan opiskelijoiden sekä alan työntekijöiden vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa.
Tietoperustassa käsitellään luottamuksen eri määritelmiä sekä pohditaan, miten luottamus rakentuu ja mikä voi johtaa luottamuksen heikentymiseen. Näitä tarkastelemme sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön ja varhaiskasvatuksen näkökulmista. Opinnäytetyömme toteutimme tutkimuspainotteisesti käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräsimme kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja kyselylomakkeen avulla. Aineiston analyysin toteutimme laadullisena sisällönanalyysina.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että huoltajat kokevat luottamussuhteen rakentuvan arjen kohtaamisista, jokapäiväisistä vuorovaikutustilanteista sekä rakenteellisista asioista kuten riittävistä henkilöstöresursseista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luottamuksen rakentuminen on jatkuva prosessi, josta jokaisen työyhteisön jäsenen tulee kantaa vastuuta niin yksittäisten työntekijöiden kuin koko organisaationkin. Tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä ja sosiaalialan opiskelijoiden sekä alan työntekijöiden vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa.
