Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tapaustutkimus Karakallion yläkoulun oppilaiden kokemuksista opetussuunnitelman toteutumisesta liikunnanopetuksessa

Heininen, Petra (2025)

 
Avaa tiedosto
Heininen_Petra.pdf (916.0Kt)
Lataukset: 


Heininen, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730260
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) liikunnan tavoitteiden toteutuminen Karakallion yläkoulussa oppilaiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tavoitteet toteutuvat liikuntatunneilla sekä millaisia kokemuksia oppilailla on opetuksesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa koulun liikunnanopetuksen suunnittelun tueksi sekä tunnistaa vahvuudet ja kehittämiskohteet opetuksessa. Tutkimuskysymykset liittyivät oppilaiden kokemuksiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tavoitteiden toteutumisesta.

Tietoperusta pohjautui perusopetuksen opetussuunnitelmaan sekä liikuntapedagogiikan keskeisiin käsitteisiin, kuten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky, motivaatioilmasto sekä erilaiset kansalliset liikuntaohjelmat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Aineisto kerättiin Karakallion koulun 7.–9. -luokkalaisilta (N=212) liikuntatuntien yhteydessä. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin menetelmin, ja analyysissä hyödynnettiin tekoälyä vastausten luokittelussa, tyypittelyssä ja laskemisessa.

Tulosten perusteella fyysisen toimintakyvyn tavoitteet toteutuivat parhaiten. Oppilaat kokivat liikuntataitojen kehittyvän ja liikuntatunnit fyysisesti turvallisina. Sosiaalisen toimintakyvyn tavoitteet toteutuivat pääosin hyvin, sillä yhteistyötaitojen vahvistuminen ja vastuunotto koettiin myönteisesti. Psyykkisen toimintakyvyn tavoitteiden toteutuminen vaihteli. Vähän yli puolet oppilaista koki liikunnan tuovan iloa ja virkistystä, myös onnistumisen kokemuksia koettiin. Kuitenkin havaittavissa oli motivaationkin puutetta kaikilla luokka-asteilla. Tulosten perusteella koululiikunnan kehittämisessä tulisi vahvistaa kolmea psykologista perustarvetta, joita ovat autonomian, pätevyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemukset. Näitä voisi vahvistaa esimerkiksi lisäämällä valinnanvapautta ja kannustavaa ilmapiiriä. Tuloksia voidaan hyödyntää Karakallion koulun liikunnan opetuksen kehittämisessä ja ne tukevat Liikkuva koulu -ohjelman periaatteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste