Opetusmateriaali rahapeliongelman hoitomenetelmistä
Hartikka, Mia; Kamula, Veera (2025)
Hartikka, Mia
Kamula, Veera
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131240
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Savonia ammattikorkeakoululle. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävien opintojen opiskelijoille opetusta rahapeliongelman hoidosta. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoa ja osaamista rahapeliongelman hoitomenetelmistä.
Opinnäytetyöhön kerättiin ajankohtaista ja näyttöön perustuvaa teoriatietoa rahapeliongelman hoitomenetelmistä sekä rahapeli-ilmiöstä. Lisäksi teoriatietoa etsittiin opetusmenetelmistä, joita kehittämistyön toteutuksessa käytettiin. Kehittämistyö toteutettiin oppituntina. Oppitunti koostui etukäteistehtävästä, oppimiskahvilasta sekä luento-osuudesta. Oppitunnin ajan hyödynnettiin PowerPoint –ohjelmalla tehtyä diaesitystä, joka tuki oppitunnin sisältöä. Opinnäytetyössä käsiteltiin hoitomenetelmiä, erityisesti puheeksiottoa, motivoivaa haastattelua sekä kognitiivista käyttäytymisterapiaa.
Oppitunti esitettiin elokuussa 2025 opiskelijoille, joilta palaute kerättiin suullisesti sekä kirjallisesti. Kehittämistyön palaute opiskelijoilta oli positiivista sekä opetusmateriaali koettiin hyödyllisenä sairaanhoitajan ammattiin peilattaessa. Tilaajalta saatu palaute oppitunnista ja materiaalista oli kaikkiaan myönteistä, etenkin opetusmateriaalin sisällöstä, ohjeistuksen selkeydestä sekä oppimiskahvilan toteutuksesta. Palaute korosti tekijöiden asiantuntijuutta ja opiskelijoiden aktiivisuutta. Oppitunnin tavoitteet toteutuivat. Oppitunti oli aktivoiva ja dialoginen sekä oppitunnilta saatiin uutta tietoa rahapeliongelman hoitomenetelmistä. Opetusmateriaalin koettiin olevan hyödynnettävissä tulevissa mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävien opintojen opetuksessa.
Opinnäytetyöhön kerättiin ajankohtaista ja näyttöön perustuvaa teoriatietoa rahapeliongelman hoitomenetelmistä sekä rahapeli-ilmiöstä. Lisäksi teoriatietoa etsittiin opetusmenetelmistä, joita kehittämistyön toteutuksessa käytettiin. Kehittämistyö toteutettiin oppituntina. Oppitunti koostui etukäteistehtävästä, oppimiskahvilasta sekä luento-osuudesta. Oppitunnin ajan hyödynnettiin PowerPoint –ohjelmalla tehtyä diaesitystä, joka tuki oppitunnin sisältöä. Opinnäytetyössä käsiteltiin hoitomenetelmiä, erityisesti puheeksiottoa, motivoivaa haastattelua sekä kognitiivista käyttäytymisterapiaa.
Oppitunti esitettiin elokuussa 2025 opiskelijoille, joilta palaute kerättiin suullisesti sekä kirjallisesti. Kehittämistyön palaute opiskelijoilta oli positiivista sekä opetusmateriaali koettiin hyödyllisenä sairaanhoitajan ammattiin peilattaessa. Tilaajalta saatu palaute oppitunnista ja materiaalista oli kaikkiaan myönteistä, etenkin opetusmateriaalin sisällöstä, ohjeistuksen selkeydestä sekä oppimiskahvilan toteutuksesta. Palaute korosti tekijöiden asiantuntijuutta ja opiskelijoiden aktiivisuutta. Oppitunnin tavoitteet toteutuivat. Oppitunti oli aktivoiva ja dialoginen sekä oppitunnilta saatiin uutta tietoa rahapeliongelman hoitomenetelmistä. Opetusmateriaalin koettiin olevan hyödynnettävissä tulevissa mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävien opintojen opetuksessa.
