Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Se, että johtaja on meidän puolella" : esihenkilötyön vaikutus henkilöstön työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa

Ahlholm, Salla (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahlholm_Salla.pdf (836.0Kt)
Lataukset: 


Ahlholm, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131278
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kohdeorganisaation julkisen sektorin varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia esihenkilötyön vaikutuksesta heidän työhyvinvointiinsa. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millä tavoin varhaiskasvatuksen työntekijät kuvaavat esihenkilötyötä, joka vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa positiivisesti ja toisaalta negatiivisesti. Tässä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen työntekijällä tarkoitetaan lapsiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa tai lastenhoitajaa ja esihenkilöllä hänen lähiesihenkilöään, jonka alaisuudessa työntekijä on joskus työskennellyt tai työskentelee tällä hetkellä, eli varhaiskasvatusyksikön johtajaa.

Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla kuudelta varhaiskasvatuksen vakituiselta työntekijältä, joilla oli laaja kokemus varhaiskasvatustyöstä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, joka on yksi laadullisen tutkimuksen perinteisistä analyysimenetelmistä.

Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat esihenkilötyön vaikutuksia työhyvinvointiinsa monipuolisesti, ja lähes jokaisella oli kokemusta sekä työhyvinvointia vahvistavasta, että heikentävästä esihenkilötyöstä. Työhyvinvointia vahvistavassa esihenkilötyössä korostuivat vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot, johtamisen selkeys sekä kenttätyön ymmärtäminen. Työhyvinvointia heikentävä esihenkilötyö puolestaan ilmeni puutteina vuorovaikutustaidoissa, epäoikeudenmukaisuutena sekä osaamisen puutteina.

Tulokset osoittavat, että esihenkilön toiminta on yhteydessä työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin. Aineistossa kuvatuissa tilanteissa esihenkilön omat valinnat, käyttäytyminen ja johtamistapa näyttäytyivät keskeisinä tekijöinä, jotka joko vahvistivat tai heikensivät työntekijöiden kokemaa työhyvinvointia. Näitä tekijöitä määrittivät ennen kaikkea esihenkilön henkilökohtaiset ratkaisut ja toimintatavat, eivät ulkoiset olosuhteet tai resurssit. Työhyvinvointia vahvistava esihenkilötyö edellyttää substanssiosaamisen lisäksi ennen kaikkea inhimillistä läsnäoloa, kykyä kohdata henkilöstö oikeudenmukaisesti ja rohkeutta tehdä päätöksiä avoimesti ja johdonmukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste