Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sukupuolitasa-arvon merkitys sisäisen työnantajabrändin vetovoimaan finanssialan organisaatiossa X

Tikka, Riina (2025)

 
Avaa tiedosto
Tikka_Riina.pdf (3.329Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Tikka, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231458
Tiivistelmä
Sukupuolitasa-arvotyö on paljon enemmän kuin lainsäädännöllinen velvoite organisaatioille. Se on strateginen tekijä, jonka avulla vaikutetaan organisaation sisäiseen vetovoimaan ja työntekijäkokemukseen. Työnantajabrändin kautta rakennettu positiivinen työnantajakokemus näkyy organisaation työnantajakuvan paranemisena, taloudellisen voiton vauhdittajana sekä asiakastyytyväisyyden parantajana. Sukupuolitasa-arvon kehittäminen osana sisäistä työnantajabrändityötä on erityisen tärkeää aloilla, joissa sukupuolitasa-arvo tai -jakauma ovat vielä segregoituneet.

Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sukupuolitasa-arvon vaikutusta työnantajabrändiin finanssialan organisaation X näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa sukupuolitasa-arvon nykyinen tila kohdeorganisaatiossa sekä sen merkitys työntekijöille osana työntekijäkokemusta. Nykytilan ja aiempien toimien tunnistuksen jälkeen tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten sukupuolitasa-arvotyötä voitaisiin parantaa konkreettisilla toimilla. Lopuksi tärkeää oli tietää, miten kohdeorganisaation sukupuolitasa-arvon toteutumista voidaan mitata osana työnantajabrändityötä.

Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn ja puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimus on toteutettu vuoden 2025 heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana. Tutkimuksessa havaittiin eroja miesten ja naisten kokemuksista sukupuolten tasa-arvosta. Tutkimustulosten mukaan kohdeorganisaation työntekijäbrändäyksessä tulisi keskittyä rehellisen ja uskottavan työnantajalupauksen kehittämiseen ja erityisesti kiinnittää huomiota konkreettisiin toimiin, jottei sukupuolitasa-arvotyö jää sanahelinän ja formaalien ohjenuorien varaan. Myös johdon sitouttamisesta, strategisen omistajuuden selvyydestä, rehellisestä ja todenmukaisesta viestinnästä tulisi kehittää. Tutkimus tuloksista johdettiin kohdeorganisaatiolle parannusehdotuksia implementoitavaksi sukupuolitasa-arvotyöhön osana työntekijäbrändäystä.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että sukupuolitasa-arvon kehittäminen on varsinkin finanssialan kontekstissa erityisen tärkeä aihe, joka kiinnostaa työntekijöitä. Erityisen tärkeää on, että pyrkimys sukupuolitasa-arvoon ei jää vain aikomuksiksi vaan on työntekijöille sekä johdolle näkyvä osa arkea. Sukupuolitasa-arvoiseksi nähty työnantaja luo arvoa nykyisille työntekijöille ja parantaa työnantajakuvaa myös ulkoisesti
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste