Polkuautotehdas tulevaisuuden oppimisympäristönä – layoutin suunnittelu ja toteutus
Nermes, Peter (2025)
Nermes, Peter
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Metropolian oppimisympäristöön muunneltava ja opetuskäyttöön soveltuva layout polkuautotehtaan kokoonpanosimulaatiota varten. Suunnittelu perustui Systematic Layout Planning (SLP) -menetelmään ja Lean-periaatteisiin, joiden avulla hahmotettiin toimintojen välisiä suhteita, materiaalivirtoja ja tilankäytön vaatimuksia. Lähtötietojen analyysin pohjalta laadittiin suhdekartta, jota hyödynnettiin layout-ratkaisujen kehittämisessä.
Työn tuloksena syntyi oppimisympäristöön kaksi toisiaan tukevaa layout-kokonaisuutta: käyttövalmis tehdassimulaatio ja varastoitava toteutus. Layoutit mahdollistavat tilan joustavan muuntamisen opetuksen, simulaatioharjoitusten ja muun opetuskäytön välillä. Suunnitelman tueksi laadittiin myös Layout-malli, jonka avulla tilan toimivuutta ja työpisteiden sijoittelua voitiin varmistaa. Lisäksi laadittiin polkuauton osaluettelo, joka tukee opiskelijoiden työskentelyä sekä opettajan ohjausta simulaatiotilanteissa.
Suunniteltu kokonaisuus tarjoaa selkeän ja pedagogisesti toimivan ratkaisun kokoonpanon periaatteiden opetukseen. Layout tukee materiaalivirtojen hahmottamista, ryhmätyöskentelyä ja prosessien seuraamista sekä tilan turvallista ja tehokasta käyttöä. Työ luo pohjan tilan käyttöönotolle ja myöhemmälle kehittämiselle, kuten simulaation pilotoinnille ja digitaalisen ohjauksen lisäämiselle.
Työn tuloksena syntyi oppimisympäristöön kaksi toisiaan tukevaa layout-kokonaisuutta: käyttövalmis tehdassimulaatio ja varastoitava toteutus. Layoutit mahdollistavat tilan joustavan muuntamisen opetuksen, simulaatioharjoitusten ja muun opetuskäytön välillä. Suunnitelman tueksi laadittiin myös Layout-malli, jonka avulla tilan toimivuutta ja työpisteiden sijoittelua voitiin varmistaa. Lisäksi laadittiin polkuauton osaluettelo, joka tukee opiskelijoiden työskentelyä sekä opettajan ohjausta simulaatiotilanteissa.
Suunniteltu kokonaisuus tarjoaa selkeän ja pedagogisesti toimivan ratkaisun kokoonpanon periaatteiden opetukseen. Layout tukee materiaalivirtojen hahmottamista, ryhmätyöskentelyä ja prosessien seuraamista sekä tilan turvallista ja tehokasta käyttöä. Työ luo pohjan tilan käyttöönotolle ja myöhemmälle kehittämiselle, kuten simulaation pilotoinnille ja digitaalisen ohjauksen lisäämiselle.
