Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle
Vadén, Venla (2025)
Vadén, Venla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin liiketoimintasuunnitelma aloittavalle luovan alan yritykselle, joka tekee käsintehtyjä tuotteita. Työn tavoitteena oli helpottaa uuden yrityksen perustamista ja yritystoiminnan pyörittämistä yrityksen alkuvaiheissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa liiketoimintaa tukevaa liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelma koostuu osista, joita ovat liikeidea, visio, SWOT- ja kilpailija-analyysi, yrityksenasiakkaat, myynti, markkinointi, brändi sekä tuotteet ja palvelut.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen sisältö koostui viidestä eri osiosta. Ensimmäinen osio keskittyi liiketoimintasuunnitelmaan yleisesti. Toisessa, kolmannessa ja neljännessä osiossa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman teoreettisia lähtökohtia ja luotiin teoreettinen pohja niiden käytännön toteutukselle. Viidennessä osiossa laadittiin liiketoimintasuunnitelman osia käytännössä, soveltaen ja peilaten aiemmin esiteltyä teoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle laadittiin selkeitä liiketoimintasuunnitelman osia, joita yrittäjä voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Esimerkiksi tehty suunnitelma markkinoinnista antaa raamit sosiaalisen median sisältöjen suunnitteluun ja julkaisemiseen. Sen avulla voi hahmottaa, millaisia julkaisuja eri kanaviin kannattaa tuottaa ja mikä on niiden tarkoitus. Samoin laadittu kilpailija-analyysi muistuttaa, millä keinoin yritys voi erottautua kilpailijoista. Työn tapauksessa esimerkiksi personoidulla ja laadukkaalla toteutuksella. Työ auttoi yrittäjää hahmottamaan tulevaisuuden tavoitteita ja mahdollisia haasteita, kuten yrityksen pienen tunnettavuuden sekä toi lisäarvoa yrittäjälle sekä muille yritystoimintaa aloittaville.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa liiketoimintaa tukevaa liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelma koostuu osista, joita ovat liikeidea, visio, SWOT- ja kilpailija-analyysi, yrityksenasiakkaat, myynti, markkinointi, brändi sekä tuotteet ja palvelut.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen sisältö koostui viidestä eri osiosta. Ensimmäinen osio keskittyi liiketoimintasuunnitelmaan yleisesti. Toisessa, kolmannessa ja neljännessä osiossa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman teoreettisia lähtökohtia ja luotiin teoreettinen pohja niiden käytännön toteutukselle. Viidennessä osiossa laadittiin liiketoimintasuunnitelman osia käytännössä, soveltaen ja peilaten aiemmin esiteltyä teoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle laadittiin selkeitä liiketoimintasuunnitelman osia, joita yrittäjä voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Esimerkiksi tehty suunnitelma markkinoinnista antaa raamit sosiaalisen median sisältöjen suunnitteluun ja julkaisemiseen. Sen avulla voi hahmottaa, millaisia julkaisuja eri kanaviin kannattaa tuottaa ja mikä on niiden tarkoitus. Samoin laadittu kilpailija-analyysi muistuttaa, millä keinoin yritys voi erottautua kilpailijoista. Työn tapauksessa esimerkiksi personoidulla ja laadukkaalla toteutuksella. Työ auttoi yrittäjää hahmottamaan tulevaisuuden tavoitteita ja mahdollisia haasteita, kuten yrityksen pienen tunnettavuuden sekä toi lisäarvoa yrittäjälle sekä muille yritystoimintaa aloittaville.