Improving the preparedness for pediatric emergencies : simulation-based training programme for healthcare professionals in a hospital emergency department
Grönroos, Asta-Maarit (2025)
Grönroos, Asta-Maarit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231451
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja pilotoida simulaatiopohjaisia pediatrisen hätätilapotilaan hoitotyön taitopajoja päivystyksessä työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä päivystyksen henkilöstön varmuutta ja osaamista kohdata kriittisesti sairas lapsipotilas. Kehittämistehtävänä oli luoda ja pilotoida taitopajoja, jotka tukevat ammattilaisten itsevarmuutta ja ammatillista osaamista.
Viisi osallistujaa osallistui simulaatiopohjaiseen taitojen kehitysohjelmaan, joka sisälsi kaksi tunnin mittaista taitotyöpajaa sekä yhden tunnin mittaisen simulaatiotyöpajan, joka toteutettiin Rapid-Cycle Deliberate Practice -mallilla. Oppijoilta kerättiin palautetta jälkikäteen avoimia kysymyksiä sisältävällä palautelomakkeella. Suurin osa osallistujista raportoi työpajojen lisänneen heidän osaamistaan ja valmiuttaan kohdata kriittisesti sairas lapsipotilas tulevaisuudessa.
Projekti vastasi onnistuneesti tunnistettuun tarpeeseen vahvistaa pediatristen hätätilapotilaiden hoidon osaamista ja ammattilaisten itsevarmuutta taitopajojen avulla. Kirjallisuuskatsaus vahvisti yhteyden terveydenhuollon ammattilaisten itsevarmuuden ja osaamisen välillä sekä tuki simulaatiopohjaisen koulutuksen käyttöönottoa tehokkaana menetelmänä. Työpajaohjelma antaa merkittävän panoksen jatkuvaan kehitykseen pediatrisen hätätilapotilaan hoidon kehittämisessä ja tukee kestävien, osaamista vahvistavien koulutuskäytäntöjen rakentumista päivystyksessä.
Viisi osallistujaa osallistui simulaatiopohjaiseen taitojen kehitysohjelmaan, joka sisälsi kaksi tunnin mittaista taitotyöpajaa sekä yhden tunnin mittaisen simulaatiotyöpajan, joka toteutettiin Rapid-Cycle Deliberate Practice -mallilla. Oppijoilta kerättiin palautetta jälkikäteen avoimia kysymyksiä sisältävällä palautelomakkeella. Suurin osa osallistujista raportoi työpajojen lisänneen heidän osaamistaan ja valmiuttaan kohdata kriittisesti sairas lapsipotilas tulevaisuudessa.
Projekti vastasi onnistuneesti tunnistettuun tarpeeseen vahvistaa pediatristen hätätilapotilaiden hoidon osaamista ja ammattilaisten itsevarmuutta taitopajojen avulla. Kirjallisuuskatsaus vahvisti yhteyden terveydenhuollon ammattilaisten itsevarmuuden ja osaamisen välillä sekä tuki simulaatiopohjaisen koulutuksen käyttöönottoa tehokkaana menetelmänä. Työpajaohjelma antaa merkittävän panoksen jatkuvaan kehitykseen pediatrisen hätätilapotilaan hoidon kehittämisessä ja tukee kestävien, osaamista vahvistavien koulutuskäytäntöjen rakentumista päivystyksessä.
