Yrityspodcastien kehittäminen : kuinka toteuttaa entistä kiinnostavampia yrityspodcasteja?
Torkkel, Laura (2025)
Torkkel, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231429
Tiivistelmä
Varsin tyypillinen yrityspodcast on yrityksen oman viestinnän tai tuotantoyhtiön tuottama audiosarja, eli podcast, jonka tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä yrityksen tunnettuutta tai kehittää yrityksen brändikuvaa. Tutkimukseeni liittyvissä haastatteluissa todetaan, että yrityspodcastissa voidaan keskustella esimerkiksi yrityksen työn sisällöstä ja yrityksen edistämistä aiheista, mutta kuitenkin niin, että podcastin ja keskustelun keskiössä on yhteiskunnallisesti merkittävä tai kiinnostava aihe tai ilmiö. Opinnäytetyössä tutkittiin podcastin tuotannon vaiheita, tuottajan työtehtäviä ja sekä sitä, miten yrityspodcasteja voisi tuottaa entistä kiinnostavimmiksi. Yrityspodcasteja voidaan kehittää entistä kiinnostavimmiksi esimerkiksi keskittymällä tekijöiden koulutukseen ja markkinoinnin keinojen lisäämiseen. Johtaminen varmistaa tuotantoprosessin sujuvuuden, koulutus kehittää sisältöä ja parantaa asiantuntemusta, kun taas markkinointi lisää kuuntelua ja sitoutumista. Yhdessä nämä osa-alueet voivat tehdä yrityspodcasteista entistä kiinnostavampia ja vaikuttavampia.
