Totuudenmukaisuus ympäristömarkkinoinnissa : EU:n viherpesua rajoittavien direktiivien vaikutukset yritysten vastuullisuusviestintään
Korhonen, Christian (2025)
Korhonen, Christian
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331801
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ympäristömarkkinoinnin totuudenmukaisuutta sekä tarkastelee, miten alustavasti vuosille 2026–2027 kaavaillut EU:n viherpesua rajoittavat direktiivit voivat vaikuttaa yritysten vastuullisuusviestintään ja etenkin visuaaliseen markkinointiin. Direktiivit edellyttävät, että ympäristöväitteet ovat selkeästi todennettavissa, ja rajoittavat epämääräistä, liioiteltua sekä harhaanjohtavaa ympäristömarkkinointia.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja siinä on hyödynnetty ajankohtaista tutkimustietoa, uutis- ja viranomaislähteitä sekä sertifiointitahoja.
Tulosten mukaan EU-direktiivit parantavat vastuullisuusviestinnän läpinäkyvyyttä ja selkeyttävät kilpailutilannetta, mutta saattavat myös laskea pienempien yritysten kilpailukykyä ja kasvattaa hallinnollista kuormitusta. Visuaalisen suunnittelun kannalta tutkimus korostaa suunnittelijan tehtävää tiedon välittäjänä: visuaalisten elementtien tulee jatkossa perustua vain todennettuihin tietoihin.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja siinä on hyödynnetty ajankohtaista tutkimustietoa, uutis- ja viranomaislähteitä sekä sertifiointitahoja.
Tulosten mukaan EU-direktiivit parantavat vastuullisuusviestinnän läpinäkyvyyttä ja selkeyttävät kilpailutilannetta, mutta saattavat myös laskea pienempien yritysten kilpailukykyä ja kasvattaa hallinnollista kuormitusta. Visuaalisen suunnittelun kannalta tutkimus korostaa suunnittelijan tehtävää tiedon välittäjänä: visuaalisten elementtien tulee jatkossa perustua vain todennettuihin tietoihin.
