Kuvataiteen apuvälineet : kartoittava kirjallisuuskatsaus
Wiik, Jonne (2025)
Wiik, Jonne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331806
Tiivistelmä
Saavutettavuuden merkitys on korostunut yhteiskunnassamme. Ajankohtaisena kysymyksenä on, miten toimintarajoitteiset taiteentekijät voivat osallistua mahdollisimman itsenäisesti ja tavoitteellisesti kuvataiteen tekemiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota tutkimustietoa kuvataiteen apuvälineistä, tarjota inspiraatiota taiteen tekemisen mahdollistamiseen sekä lisätä aiheeseen liittyvää tietoutta yleisesti.
Opinnäytetyö pyrki vastaamaan siihen, millaisia kuvataiteen apuvälineitä on tällä hetkellä saatavilla ja mitä erityistarpeita kohderyhmällä on omatoimisen ja tavoitteellisen taidetyöskentelyn tueksi. Menetelmänä käytettiin kartoittavaa kirjallisuuskatsausta, ja aineisto haettiin helmikuun ja syyskuun 2025 välisenä aikana useista kansainvälisistä tietokannoista käyttäen ennalta määriteltyjä hakusanoja sekä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Mukaan hyväksyttiin kahdeksan julkaisua, joista aineisto analysoitiin teemallisesti. Teemoitettu kooste on esitetty liitteissä.
Tulosten keskeinen löydös oli taideapuvälineiden jäsentyminen kolmeen pääkategoriaan: matalan teknologian välineisiin, keskitason teknologian ratkaisuihin ja korkean teknologian apuvälineisiin. Lisäksi aineistoissa painottuivat saavutettavuuden, taidepedagogiikan ja käyttäjälähtöisen mukauttamisen teemat.
Teknologinen kehitys tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia taiteen saavutettavuuden parantamiseen. Opinnäytetyön jatkokehitysmahdollisuuksiin kuuluvat kuvataideapuvälineoppaan laatiminen sekä taideapuvälineiden käyttäjäkokemusten, saavutettavan taideopetuksen pedagogisten mallien ja taidetoiminnan hyvinvointivaikutusten tarkempi tutkiminen.
Opinnäytetyö pyrki vastaamaan siihen, millaisia kuvataiteen apuvälineitä on tällä hetkellä saatavilla ja mitä erityistarpeita kohderyhmällä on omatoimisen ja tavoitteellisen taidetyöskentelyn tueksi. Menetelmänä käytettiin kartoittavaa kirjallisuuskatsausta, ja aineisto haettiin helmikuun ja syyskuun 2025 välisenä aikana useista kansainvälisistä tietokannoista käyttäen ennalta määriteltyjä hakusanoja sekä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Mukaan hyväksyttiin kahdeksan julkaisua, joista aineisto analysoitiin teemallisesti. Teemoitettu kooste on esitetty liitteissä.
Tulosten keskeinen löydös oli taideapuvälineiden jäsentyminen kolmeen pääkategoriaan: matalan teknologian välineisiin, keskitason teknologian ratkaisuihin ja korkean teknologian apuvälineisiin. Lisäksi aineistoissa painottuivat saavutettavuuden, taidepedagogiikan ja käyttäjälähtöisen mukauttamisen teemat.
Teknologinen kehitys tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia taiteen saavutettavuuden parantamiseen. Opinnäytetyön jatkokehitysmahdollisuuksiin kuuluvat kuvataideapuvälineoppaan laatiminen sekä taideapuvälineiden käyttäjäkokemusten, saavutettavan taideopetuksen pedagogisten mallien ja taidetoiminnan hyvinvointivaikutusten tarkempi tutkiminen.
