Markkinoinnilla menestystä toimintaan: Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKAn markkinointisuunnitelma
Vuoriola, Niko (2015)
Vuoriola, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045836
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön muoto oli toiminnallinen työ, jonka toimeksiantajana oli Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (myöh. METKA). Työn tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma METKAlle. METKAlla ei ole ollut aikaisemmin markkinointisuunnitelmaa, minkä vuoksi markkinointia ei ole mielletty aikaisemmin keskeiseksi toiminnan osaksi. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, joka on käytännönläheinen ja huomioi nonprofit-organisaatioille, eritoten opiskelijakunnille, tyypilliset toiminnan kohteet ja käytänteet.
Työn teoreettinen viitekehys koostui nonprofit-organisaatioiden erityispiirteistä, asiakaslähtöisyyden määrittelystä, imagon ja maineen teoriasta sekä markkinoinnin suunnittelusta. Menetelminä teorian keräämiseen käytettiin aihepiirien kirjallisuutta, toiminnassa mukana ollessa kerrytettyjä omia havaintoja ja muiden toimijoiden omia kokemuksia.
Markkinointisuunnitelman teemaksi valittiin asiakaslähtöisyys, sillä havaintojen perusteella tähän asiaan panostamalla METKAn imago ja maine paranevat edistäen myös asetettuja markkinoinnillisia tavoitteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että METKAn toimijat saavat käyttöönsä hyödyllisen markkinointisuunnitelman, jonka avulla on helppo aloittaa toiminnan kehittäminen.
Työn teoreettinen viitekehys koostui nonprofit-organisaatioiden erityispiirteistä, asiakaslähtöisyyden määrittelystä, imagon ja maineen teoriasta sekä markkinoinnin suunnittelusta. Menetelminä teorian keräämiseen käytettiin aihepiirien kirjallisuutta, toiminnassa mukana ollessa kerrytettyjä omia havaintoja ja muiden toimijoiden omia kokemuksia.
Markkinointisuunnitelman teemaksi valittiin asiakaslähtöisyys, sillä havaintojen perusteella tähän asiaan panostamalla METKAn imago ja maine paranevat edistäen myös asetettuja markkinoinnillisia tavoitteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että METKAn toimijat saavat käyttöönsä hyödyllisen markkinointisuunnitelman, jonka avulla on helppo aloittaa toiminnan kehittäminen.