Tiedonsiirto Tekla Structuresin ja Sofistikin välillä
Koskenkorva, Henri (2015)
Koskenkorva, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056026
Tiivistelmä
Rakennusalan suunnittelutyössä saataisiin suuria ajallisia ja kustannuksellisia säästöjä, mikäli rakennuksen tietomalli voitaisiin siirtää analyysiohjelmaan ilman tietojen menettämistä. Optimaalisin tilanne olisi se, että tiedot hankkeen yleissuunnitteluvaiheesta saataisiin esimerkiksi IFC-muodossa analyysiohjelmaan ja siitä edelleen rakennussuunnitteluvaiheen detaljointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia DWG- ja IFC-tiedonsiirron toimivuutta ja hyödyllisyyttä Tekla Structures
–mallinnusohjelman ja Sofistik-analyysiohjelman välillä. Tiedonsiirrossa tarkasteltiin materiaali-, poikkileikkaus- sekä geometriatietojen siirtyvyyttä. Tarkasteltavina kohteina oli kaksi erilaista siltaa. Työn tilaajana toimi WSP Finland Oy.
Tiedonsiirto toteutettiin luomalla ensin Teklassa IFC-malli. Seuraavaksi valittiin, mitä tietoja IFC-tiedonsiirtoon haluttiin mukaan. IFC-tiedostosta jätettiin pois Tekla Structuresin moduulilinjat sekä betonisen maatuen raudoitukset. Tämän jälkeen IFC-malli tuotiin Sofistikiin. DWG-tiedonsiirrossa ensin Tekla Structuresissa luotiin DWG
-tiedosto. Tämän jälkeen se tuotiin AutoCADiin ja siitä perinteisesti kopioimalla Sofistikin Sofiplussaan, joka toimii AutoCAD-pohjaisesti.
Tiedonsiirto IFC-muodossa ei toiminut edellä mainittujen ohjelmistojen välillä ollenkaan, sillä mikään Bergskär Bro –sillan rakenteista ei siirtynyt Teklasta Sofistikiin. Sofistik antoi virheilmoituksen siitä, että tuotu IFC-tiedosto ei sisällä analyysimallia. Tekla Structuresilla voidaan luoda analyysimalli, mutta se vaatii listalta valittavaksi kohdeohjelman, jossa itse analysointi tapahtuu. Tällä listalla Sofistikia ei kuitenkaan ole. Tiedonsiirrossa havaittiin, että Teklan tukema koor-dinaatioesitystapa ja Sofistikin tukema rakenneanalyysiesitystapa ovat teknisesti eri asioita. Jotta IFC-tiedonsiirto onnistuisi, tulisi ohjelmien tukea molempia esitystapoja. DWG-muodossa oleva geometriamalli siirtyi ongelmitta. Suurin hyöty saatiin sillan ristikon osalta, jossa ristikon sauvojen keskilinjat saatiin piirrettyä Sofiplussassa uudelleen olemassa olevien viivojen päälle. Sitä vastoin esimerkiksi laattarakenteissa ei keskilinjoista ollut hyötyä, sillä ne mallinnetaan laatan reunojen mukaan. Tiedonsiirto ohjelmien välillä toimii siis DWG-muodossa, mutta ei IFC-muodossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia DWG- ja IFC-tiedonsiirron toimivuutta ja hyödyllisyyttä Tekla Structures
–mallinnusohjelman ja Sofistik-analyysiohjelman välillä. Tiedonsiirrossa tarkasteltiin materiaali-, poikkileikkaus- sekä geometriatietojen siirtyvyyttä. Tarkasteltavina kohteina oli kaksi erilaista siltaa. Työn tilaajana toimi WSP Finland Oy.
Tiedonsiirto toteutettiin luomalla ensin Teklassa IFC-malli. Seuraavaksi valittiin, mitä tietoja IFC-tiedonsiirtoon haluttiin mukaan. IFC-tiedostosta jätettiin pois Tekla Structuresin moduulilinjat sekä betonisen maatuen raudoitukset. Tämän jälkeen IFC-malli tuotiin Sofistikiin. DWG-tiedonsiirrossa ensin Tekla Structuresissa luotiin DWG
-tiedosto. Tämän jälkeen se tuotiin AutoCADiin ja siitä perinteisesti kopioimalla Sofistikin Sofiplussaan, joka toimii AutoCAD-pohjaisesti.
Tiedonsiirto IFC-muodossa ei toiminut edellä mainittujen ohjelmistojen välillä ollenkaan, sillä mikään Bergskär Bro –sillan rakenteista ei siirtynyt Teklasta Sofistikiin. Sofistik antoi virheilmoituksen siitä, että tuotu IFC-tiedosto ei sisällä analyysimallia. Tekla Structuresilla voidaan luoda analyysimalli, mutta se vaatii listalta valittavaksi kohdeohjelman, jossa itse analysointi tapahtuu. Tällä listalla Sofistikia ei kuitenkaan ole. Tiedonsiirrossa havaittiin, että Teklan tukema koor-dinaatioesitystapa ja Sofistikin tukema rakenneanalyysiesitystapa ovat teknisesti eri asioita. Jotta IFC-tiedonsiirto onnistuisi, tulisi ohjelmien tukea molempia esitystapoja. DWG-muodossa oleva geometriamalli siirtyi ongelmitta. Suurin hyöty saatiin sillan ristikon osalta, jossa ristikon sauvojen keskilinjat saatiin piirrettyä Sofiplussassa uudelleen olemassa olevien viivojen päälle. Sitä vastoin esimerkiksi laattarakenteissa ei keskilinjoista ollut hyötyä, sillä ne mallinnetaan laatan reunojen mukaan. Tiedonsiirto ohjelmien välillä toimii siis DWG-muodossa, mutta ei IFC-muodossa.