Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Ajattelutapojen ja osaamisen kehittyminen asiantuntijaroolista johtajaksi siirtymässä

Lepistö, Emilia (2025)

 
Avaa tiedosto
Lepisto_Emilia.pdf (11.54Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Lepistö, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ajattelutapojen ja osaamisen kehittyminen asiantuntijaroolista johtajaksi siirtymässä. Työssä tarkastellaan millaisia muutoksia yksilön ajattelussa, osaamisessa ja identiteetissä tapahtuu siirtymävaiheessa, sekä miten johtajuuskasvua voidaan tukea yksilön, esihenkilön ja organisaation näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä siirtymän moniulotteisuudesta ja tunnis-taa tekijöitä, jotka edistävät tai estävät onnistunutta siirtymää asiantuntijaroolista johtotehtävään.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimuksen toimeksiantaja toimi Fonecta. Aineisto kerättiin kahden menetelmän, lomakekyselyn ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla ja se analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Empiirinen aineisto täydensi viitekehystä, joka käsittelee asiantuntijuuden ja johtajuuden eroja, siirtymävaiheen haasteita ja kehittymisen edellytyksiä, itsensä johtamista, sekä organisaation tarjoaman tuen merkitystä johtajuuskasvussa.

Tulosten perusteella asiantuntijaroolista johtajaksi siirtyminen on sekä ammatillinen että henkilökohtainen muutosprosessi, joka edellyttää itsetuntemusta, reflektointia, sekä kykyä luopua asiantuntijaroolin toimin-tatavoista. Myös organisaatiolla ja esihenkilöllä on merkittävä rooli siirtymän onnistumisessa. Selkeä perehdytys, valmennus ja jatkuva vuorovaikutus tukevat uutta johtajaa kehittymään tehtävässään.

Tutkimus tuottaa käytännönläheistä tietoa organisaatioille, jotka haluavat kehittää johtajuuskasvua tukevia rakenteita, koulutusmalleja ja käytäntöjä, sekä yksilöille, jotka ovat siirtymässä asiantuntijaroolista johtotehtäviin ja haluavat vahvistaa omaa johtajuusidentiteettiään.
 
The topic of this thesis is the development of mindset and competence during the transition from an expert role to a leadership position. The study examines how an individual’s thinking, skills, and identity evolve in the early stages of the transition and how leadership development can be supported from the perspectives of the individual, the supervisor, and the organization. The purpose of the research was to deepen the understanding of the multidimensional nature of the transition and to identify the factors that either facilitate or hinder a successful shift from an expert role into a leadership position.

The study was conducted as a qualitative case study commissioned by Fonecta. The research data were collected using two methods: a survey and semi-structured interviews. The data were analyzed using inductive content analysis. The empirical findings complemented the theoretical framework, which discusses the differences between expertise and leadership, the challenges and prerequisites of transitioning into leadership, self-leadership, and the role of organizational support in leadership development.

The results indicate that transitioning from an expert to a leader is both a professional and a personal change process that requires self-awareness, reflection, and the ability to let go of expert-level working habits. The organization and the supervisor also play a significant role in ensuring a successful transition. Clear onboarding, coaching, and continuous dialogue were seen as key elements that support the development of new leaders.

This research provides practical insights for organizations seeking to develop leadership-supporting structures, training models, and practices, as well as for individuals transitioning from expert roles into leader-ship positions and aiming to strengthen their leadership identity.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste