Moodle-alustan kehittämissuunnitelma oppimismuotoilun keinoin : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämistoiveita opinnäytetyöohjeisiin
Mustonen, Jaana (2025)
Mustonen, Jaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120331972
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelman opinnäytetyön ohjauksen Moodle-alustalle, jotta se tukisi paremmin opiskelijoiden opinnäytetyöprosessia. Kehittämistyön taustalla vaikuttivat korkeakoulutuksen rahoitusmallin muutokset, opiskelijoiden valmistumisen tukeminen sekä opintojen keskeyttämisen ehkäisy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui oppimismuotoilun ja hyvän verkko-opetuksen periaatteiden ympärille. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö, ja sen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto kerättiin viideltä liiketalouden opiskelijalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kokivat Moodle-alustan informatiiviseksi mutta sekavaksi ja raskaaksi. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti sisällön jäsentelyssä, tekstin selkeydessä, visuaalisuudessa ja käytettävyydessä. Moodlen kehittämissuunnitelma toteutettiin haastatteluissa esiin nousseiden toiveiden ja kehitysehdotusten mukaisesti. Kehittämissuunnitelmassa painotettiin erityisesti väliotsikointia, tekstin muotoilua, visuaalisten elementtien lisäämistä sekä opiskelijan etenemistä tukevia toimintoja, kuten etenemisseurantaa ja hakutoimintoa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjälähtöinen suunnittelu ja oppimismuotoilun menetelmien hyödyntäminen tukevat merkittävästi opiskelijoiden motivaatiota, oppimiskokemusta ja opinnäytetyöprosessin sujuvuutta. Kehittämissuunnitelma toimii pohjana Moodle-alustan jatkokehitykselle ja sen pilotointi opiskelijaryhmällä on suositeltavaa ennen lopullista käyttöönottoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui oppimismuotoilun ja hyvän verkko-opetuksen periaatteiden ympärille. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö, ja sen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto kerättiin viideltä liiketalouden opiskelijalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kokivat Moodle-alustan informatiiviseksi mutta sekavaksi ja raskaaksi. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti sisällön jäsentelyssä, tekstin selkeydessä, visuaalisuudessa ja käytettävyydessä. Moodlen kehittämissuunnitelma toteutettiin haastatteluissa esiin nousseiden toiveiden ja kehitysehdotusten mukaisesti. Kehittämissuunnitelmassa painotettiin erityisesti väliotsikointia, tekstin muotoilua, visuaalisten elementtien lisäämistä sekä opiskelijan etenemistä tukevia toimintoja, kuten etenemisseurantaa ja hakutoimintoa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjälähtöinen suunnittelu ja oppimismuotoilun menetelmien hyödyntäminen tukevat merkittävästi opiskelijoiden motivaatiota, oppimiskokemusta ja opinnäytetyöprosessin sujuvuutta. Kehittämissuunnitelma toimii pohjana Moodle-alustan jatkokehitykselle ja sen pilotointi opiskelijaryhmällä on suositeltavaa ennen lopullista käyttöönottoa.
