Maallikkotilintarkastajan päiväkirja
Vasara, Valtteri (2025)
Vasara, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332081
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin aloittelevan tilintarkastajan ammatillista kehittymistä päiväkirjamuotoisen raportoinnin avulla. Työ toteutettiin tilintarkastusyhteisössä avustavan tilintarkastajan roolissa työskennellessä, kahdeksan viikon pituisen seurantajakson aikana syksyllä 2025. Työn taustalla oli tilintarkastuksen oppiminen käytännön työelämässä. Sen tarkoituksena oli hahmottaa, miten ISA-standardit ja muut alan keskeiset periaatteet ohjaavat tarkastustyötä uran alkuvaiheessa, kuvata käytännön työtehtävistä syntyneitä havaintoja ja analysoida ammatillisen osaamisen kehitystä. Työ rajattiin koskemaan tilintarkastuksen perusprosesseja, kuten riskien arviointia, evidenssin hankintaa, analyyttisia menetelmiä, hallinnon tarkastusta sekä dokumentointia.
Tietoperusta opinnäytetyössä muodostui ISA-standardien keskeisistä vaatimuksista, tilintarkastuksen käsitteistöstä ja riskiperusteisen tarkastusmallin periaatteista. Tietoperustaa sovellettiin käytännön työtilanteisiin vuoden 2025 aikana suoritetuissa tarkastustehtävissä.
Tuloksina havaittiin, että ammatillinen kehittyminen näkyi monella tilintarkastukseen liittyvällä osa-alueella, kuten evidenssin hankinnan, riskien tunnistamisen, kontrollien ymmärtämisen, analyyttisten toimenpiteiden soveltamisen sekä dokumentoinnin laadun vahvistumisena. Lisäksi havaittiin kehitystä hallinnon tarkastuksen tulkinnassa, asiakkaan kanssa tehtävässä viestinnässä ja tilintarkastusprosessin kokonaisuuden hahmottamisessa. Päätelmien mukaan päiväkirjamuotoinen työskentely tarjosi toimivan tavan jäsentää oman työn etenemistä ja tunnistaa oppimista. Opinnäytetyön perusteella osaamisen kehittyminen rakentui tiedon ja käytännön vuoropuhelusta, ja työn lopputuloksena syntyneitä havaintoja voidaan hyödyntää sekä tulevassa työssä että ammatillisen osaamisen jatkokehittämisessä.
Tietoperusta opinnäytetyössä muodostui ISA-standardien keskeisistä vaatimuksista, tilintarkastuksen käsitteistöstä ja riskiperusteisen tarkastusmallin periaatteista. Tietoperustaa sovellettiin käytännön työtilanteisiin vuoden 2025 aikana suoritetuissa tarkastustehtävissä.
Tuloksina havaittiin, että ammatillinen kehittyminen näkyi monella tilintarkastukseen liittyvällä osa-alueella, kuten evidenssin hankinnan, riskien tunnistamisen, kontrollien ymmärtämisen, analyyttisten toimenpiteiden soveltamisen sekä dokumentoinnin laadun vahvistumisena. Lisäksi havaittiin kehitystä hallinnon tarkastuksen tulkinnassa, asiakkaan kanssa tehtävässä viestinnässä ja tilintarkastusprosessin kokonaisuuden hahmottamisessa. Päätelmien mukaan päiväkirjamuotoinen työskentely tarjosi toimivan tavan jäsentää oman työn etenemistä ja tunnistaa oppimista. Opinnäytetyön perusteella osaamisen kehittyminen rakentui tiedon ja käytännön vuoropuhelusta, ja työn lopputuloksena syntyneitä havaintoja voidaan hyödyntää sekä tulevassa työssä että ammatillisen osaamisen jatkokehittämisessä.