Leikkaukseen tulevan potilaan painehaavariskin arviointi : oppimateriaali terveysalan opiskelijoille
Ahonen, Anna; Saarelainen, Tanja (2025)
Ahonen, Anna
Saarelainen, Tanja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332070
Tiivistelmä
Leikkaukseen tulevan potilaan painehaavariskin arvioiminen on potilasturvallisuuden ja hoidon laadun varmistamisen kannalta olennaista. Tällä hetkellä painehaavariskin arviointi toteutuu puutteellisesti, eikä hoitajilla ole riittävästi osaamista aiheesta. Hoitajien osaamista painehaavan riskitekijöistä ja painehaavariskin arvioinnista voidaan parantaa koulutuksella. Painehaavariskin tunnistaminen, arviointi ja ennaltaehkäisy vähentävät potilaiden inhimillistä kärsimystä ja terveydenhuollon kustannuksia. Siten tämä opinnäytetyö edistää sairaanhoitajan eettisiä periaatteita ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Tämä opinnäytetyö keskittyi preoperatiiviseen painehaavan riskitekijöihin ja niiden arvioimiseen. Työssä ei käsitelty postoperatiivista painehaavariskin arviointia tai tarkemmin painehaavojen ennaltaehkäisyn keinoja.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa terveysalan opiskelijoille oppimateriaali leikkaukseen tulevan potilaan painehaavariskin arviointiin. Tavoitteenamme oli lisätä opiskelijoiden osaamista painehaavojen riskitekijöistä ja arvioinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka tuotoksena syntyi interaktiivinen oppimateriaali Moodle oppimisympäristöön. Materiaalin tekemisessä hyödynnettiin H5P-työkalua. Interaktiivinen oppimateriaali tutkitusti lisää opiskelijoiden mielenkiintoa. Sisältö on tehty e-oppimateriaalin laatukriteereihin pohjautuen. Oppimateriaali koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi interaktiiviseen kirjaan. Oppimateriaali sisältää teoriatietoa painehaavoista, riskitekijöistä ja arviointimenetelmistä, potilastapauksia ja erilaisia tehtäviä osaamisen varmistamiseksi. Tuotoksen visuaalisuutta ja kiinnostavuutta lisättiin hyödyntämällä realistisia kuvia.
Tekijät luovuttivat oppimistehtävän oikeudet tietyin ehdoin Metropolian ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön. Oppimateriaali on tarkoitettu käytettäväksi kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa, mutta sitä voisi hyödyntää myös terveysalan ammattilaisten ja opiskelijoiden perehdytyksessä. Jatkokehityksenä oppimateriaalin voisi laajentaa intra- ja postoperatiivisen painehaavariskin arvioimiseen ja ennaltaehkäisevien keinoihin, jolloin saataisiin kattava kokonaisuus painehaavojen ennaltaehkäisystä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa terveysalan opiskelijoille oppimateriaali leikkaukseen tulevan potilaan painehaavariskin arviointiin. Tavoitteenamme oli lisätä opiskelijoiden osaamista painehaavojen riskitekijöistä ja arvioinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka tuotoksena syntyi interaktiivinen oppimateriaali Moodle oppimisympäristöön. Materiaalin tekemisessä hyödynnettiin H5P-työkalua. Interaktiivinen oppimateriaali tutkitusti lisää opiskelijoiden mielenkiintoa. Sisältö on tehty e-oppimateriaalin laatukriteereihin pohjautuen. Oppimateriaali koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi interaktiiviseen kirjaan. Oppimateriaali sisältää teoriatietoa painehaavoista, riskitekijöistä ja arviointimenetelmistä, potilastapauksia ja erilaisia tehtäviä osaamisen varmistamiseksi. Tuotoksen visuaalisuutta ja kiinnostavuutta lisättiin hyödyntämällä realistisia kuvia.
Tekijät luovuttivat oppimistehtävän oikeudet tietyin ehdoin Metropolian ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön. Oppimateriaali on tarkoitettu käytettäväksi kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa, mutta sitä voisi hyödyntää myös terveysalan ammattilaisten ja opiskelijoiden perehdytyksessä. Jatkokehityksenä oppimateriaalin voisi laajentaa intra- ja postoperatiivisen painehaavariskin arvioimiseen ja ennaltaehkäisevien keinoihin, jolloin saataisiin kattava kokonaisuus painehaavojen ennaltaehkäisystä.
