Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Creating a Distinctive Brand Identity : a Case Study of Successful Clothing Brands

Kilkanen, Nita (2025)

 
Avaa tiedosto
Kilkanen_Nita.pdf (365.5Kt)
Lataukset: 


Kilkanen, Nita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120332281
Tiivistelmä
Muotiala on erittäin kilpailtu liiketoiminnan ala, jolla brändi-identiteetin merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka menestyneet vaatebrändit ovat luoneet erottuvan brändi-identiteetin ja siten erottautuneet kilpailijoista.

Opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa on mukana kolme menestynyttä vaatebrändiä: Skims, Marimekko ja Chanel. Tutkimuksen painopiste on siinä, kuinka nämä brändit kommunikoivat ja luovat erottuvaa brändi-identiteettiä brändiarvojensa, tarinankerrontansa ja muotoilunsa kautta.

Valittujen brändien analyysi perustuu Aakerin (1996), Kapfererin (2008) sekä Wheelerin ja Meyersonin (2024) teoreettisiin malleihin, jotka kaikki liittyvät brändi-identiteettiin. Tapaustutkimuksen keskeiset käsitteet ovat brändi-identiteetti, brändiarvot, visuaalinen identiteetti ja tarinankerronta. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa valittuja brändejä analysoidaan ja verrataan keskenään. Tutkimusaineisto koostuu muun muassa visuaalisista materiaaleista, aiemmista tutkimuksista, akateemisesta kirjallisuudesta ja dokumentoiduista bränditarinoista.

Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat, että Skims korostaa modernia minimalismia, Marimekko emotionaalista ja visuaalista muotoilua, ja Chanel traditioihin pohjautuvaa luksuseksklusiivisuutta. Kaikilla näillä brändeillä on johdonmukainen yhteys viestintänsä, arvojensa ja visuaalisen identiteettisensä välillä. Erottuva brändi-identiteetti rakentuu visuaalisen yhtenäisyyden, strategisen selkeyden ja autenttisen tarinankerronnan yhdistelmästä. Tämä opinnäytetyö tarjoaa arvokkaita näkemyksiä uusille muotibrändeille, sillä se tutkii ja analysoi erottuvan brändi-identiteetin merkitystä muotialalla.
 
The fashion industry is highly competitive, and the importance of brand identity is emphasized. The objective of this research is to explore how successful clothing brands have created a distinctive brand identity, thereby differentiating themselves from the competition. This thesis employs a qualitative case study approach, featuring three successful clothing brands which make the case study part of the thesis. These selected brands are Skims, Marimekko and Chanel. The focus of this research is to discover how these brands communicate and create a distinctive brand identity through their brand values, storytelling, and design.

The analysis of selected clothing brands is based on the theoretical models of Aaker (1996), Kapferer (2008), and Wheeler and Meyerson (2024), which all are associated with brand identity. The essential concepts of the case study are brand identity, brand values, visual identity, and storytelling. This thesis is a qualitative case study which analyzes and compares the selected brands between each other. The materials of the study are, for instance, visual materials, earlier research, academic literature, and documented brand stories.

The key findings of this research are that Skims accentuates modern minimalism, Marimekko emotional and visual design, and Chanel luxury exclusivity based on traditions. All these brands have a coherent connection between their communication, values, and visual identity. A distinctive brand identity is built on the combination of visual coherency, strategic clarity, and authentic storytelling. This thesis offers valuable insights for emerging fashion brands since it studies and analyzes the importance of distinctive brand identity in the fashion industry.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste